13 akčních filmů, které jsou perfektní od začátku do konce

smrtonosna-past-die-hard
Je jen málo akčních filmů, které prakticky nemají hluché místo, které by se dalo označit za „vatu“. Jsou prakticky bezchybné.

Od raných filmových děl, jako je Velká vlaková loupež z roku 1903, až po němé filmy s Douglasem Fairbanksem, jako je Robin Hood nebo Zorrovo znamení, je naprosto jasné, že akční filmy mají výjimečnou schopnost nadchnout, ba dokonce zvednout tep. Švihácké filmy klasického Hollywoodu, grindhouse filmy 60. a 70. let i modernější milníky jako John Wick a Zátah jsou pro fanoušky akčního žánru základem.

Mnohé z nejlepších a nejuznávanějších filmů tohoto žánru využívají akci stejně jako některé filmy dialogy: dochází k rozhodnutím, která určují charakter postavy, někteří lidé rostou a jiní regresují. Je však jen málo filmů tohoto žánru, které prakticky nemají hluché místo, které by se dalo označit za „vatu“. Jedná se o zásadní, srdcervoucí akční filmy, které skutečně nemají chybu.

Obsah článku:

13. Predátor / Predator (1987)

Když se řekne Predátor, je velmi pravděpodobné, že se člověku okamžitě vybaví poměrně otřepaná machistická ikonografie – nechvalně proslulý stisk ruky mezi Arnoldem Schwarzeneggerem a Carlem Weathersem, To jsou dobré věci, které přidávají na kouzlu, ale Predátor byl vždycky mnohem chytřejší, než se mu obecně připisuje. Je to neobvykle inteligentní a sebevědomé dílo žánrové alchymie, přičemž většina akce a vyprávění se odehrává v tichosti, zejména ve třetím aktu. Film se zpočátku trochu podobá Komandu, dokud režisér John McTiernan neodbočí do scifi.

Schwarzenegger hraje vojenského specialistu Dutche, jehož nesourodý tým je záhadně vybrán při nepovedené středoamerické operaci, než se staneme svědky titulního padoucha v celé jeho kráse praktických efektů Stana Winstona. Predátor diváka nevede za ručičku ani nerozmazluje. O tajemném mimozemském lovci trofejí a jeho složitém kodexu cti se dozvídáme stejně postupně jako Dutch. Predátor funguje jako čistá zábava, ale je to vrstevnatý počin, který je tím lepší, čím déle se na něj díváte.

12. Kill Bill: 1 (2003)

Když se na dvoudílnou, lehce vylepšenou Celou krvavou (The Whole Bloody Affair) záležitost podíváme společně, může to být nejpůsobivější film Quentina Tarantina. Svatý grál cinefilů (existuje, jen se příliš nepromítal) spojuje oba snímky do jednoho a trvá něco málo přes čtyři hodiny s několika pozoruhodnými změnami. Ty zvyšují už tak hmatatelné drama v žánrově pestré sáze o pomstě Nevěsty Umy Thurman. V podobě, v jaké stojí v široce dostupném mainstreamu, jsou obě poloviny v podstatě dokonalé, přičemž první z nich je akčnější. Vrcholné zúčtování v Domě modrého listí, nasáklé krví a oživené drátěnou prací Yuena Woo-pinga, je tak dobré, jak jen něco takového může být.

Jednoho dne se možná společnost dočká vydání Celé krvavé aféry na 4K disku (prosím, Quentine) a všichni fanoušci budou moci ocenit, že tento nejikoničtější film o pomstě nikdy nebyl jen filmem o pomstě. Do té doby je to stále vcelku geniální, v tom nejlepším slova smyslu opilá kinematografie. Fyzický, emocionálně komplexní výkon Thurmanové je zde jedním z nejhorších oscarových opomenutí v novodobé historii.

11. Nebezpečná rychlost / Speed (1994)

Jaký je nejlepší akční film s Keanu Reevesem 90. let? No, je to Matrix. Jaký je ale druhý nejlepší akční film s Keanu Reevesem 90. let? No, je to trhák Jana de Bonta Nebezpečná rychlost. Akční thriller o bombě v autobuse v Los Angeles zůstává i po třech desetiletích vrcholným žánrovým dílem. Je chytře rozdělen do tří dějství, vlastně ve třech dopravních prostředcích: nejprve ve výtahu, pak v autobuse a nakonec v metru, které unese policista-terorista Howard Payne v podání Dennise Hoppera. Většina děje se odehrává v autobuse, což nám dává čas sžít se s ohroženými postavami.

Rychlost dostojí svému jménu, protože nikdy nepolevuje. Je také velmi dobře zahraná všemi zúčastněnými a plná skutečně povedeného humoru. Romantická, komediální chemie mezi Reevesem a tehdy vycházející hvězdou Sandrou Bullock je tajnou zbraní snímku. Podaří se jim nejeden odvážný útěk z automobilového chaosu. Po celou dobu je nemožné se o ně hluboce nezajímat.

10. Minority Report (2002)

Steven Spielberg a Tom Cruise jsou již dlouho králi akčního žánru a Minority Report je upřímně řečeno stejně dobrý jako kterýkoli jiný film v jejich kariéře. Tento hybrid akčního, sci-fi a kriminálního thrilleru, natočený podle díla Philipa K. Dicka, sleduje muže zákona budoucnosti. Ten je potenciálně chybným systémem, který dlouho hájil, obviněn z budoucí vraždy. Nabízí se srovnání s některými z nejlepších filmů Alfreda Hitchcocka, s tropou „nesprávného muže“, která se proslavila ve filmech jako 39 kroků, Na sever severozápadní linkou nebo, no, právě v Nesprávném muži.

Žánry se v Minority Report hladce střetávají, Roger Ebert ho poměrně slavně pokřtil jako nejlepší film svého roku. Truchlící John Anderton zůstává hluboce sympatický, protože čelí zdrcující autoritářské přesile a záhadě, která se zamotává tím nejlepším způsobem. Akční sekvence jsou inscenovány s takovou invencí, díky níž se Spielbergovi Dobyvatelé ztracené archy stali okamžitě kultovními. To vše ve službách umocnění příběhu, který by nás dostatečně uchvátil i bez nich.

9. Terminátor / The Terminator (1984)

Není žádnou převratnou novinkou ani podbízivým tvrzením, že James Cameron natočil mnoho nejlepších a nejvlivnějších akčních filmů všech dob. I když si historie obecně pamatuje hlavně Terminátora 2: Soudny den, držitele čtyř Oscarů napříč technickými kategoriemi, jako lepší pokračování (a není na tom nic špatného), je opravdu důležité si uvědomit, že drásavý, krvavý a zároveň velkolepý originál je také prostě dokonalý.

V původním filmu hraje mezinárodní hvězda na vzestupu Arnold Schwarzenegger T-800, robota, který cestuje napříč časem, aby zavraždil Sarah Connorovou (Linda Hamiltonová). Ta se má stát matkou vůdce lidstva proti apokalyptickému povstání umělé inteligence. Terminátor předcházel CGI efektům, které sehrály rozhodující roli v tom, že se T2 stal okamžitě klasikou, milníkem. Ale modelářská práce Stana Winstona a přesvědčivé miniatury vypadají stále úžasně. A zjednodušený, jednoduchý, ale myšlenkově podnětný příběh, nemluvě o často podceňované paradoxní romanci mezi Sarah a Kylem Reesem (Michael Biehn), nikdy nezklame. Funguje to všechno.

8. Goldfinger (1964)

Po více než šesti desetiletích zůstává třetí film Seana Conneryho v roli agenta 007 vrcholem největší a nejslavnější filmové série. James Bond se tu musí postavit svému dosud nejprohnanějšímu nepříteli Auricu Goldfingerovi (Gert Fröbe), který se hodlá vloupat do pevnosti Fort Knox, jen ji nechce vykrást. Goldfinger je ve více ohledech chytře adaptovaným vylepšením jedné z lepších knih Iana Fleminga; každá změna v textu je provedena tak, aby zvýšila napětí.

Goldfinger je jednou z nejkratších bondovek, má perfektní tempo 110 minut. Představuje také Conneryho v jeho nejlepší formě, chladného a vyrovnaného, přičemž je viditelně, postupně stále více rozhořčen Goldfingerovými vražednými a podlými výstřelky (v knize Bond prostě praskne a zavraždí Aurica holýma rukama). Důležité je také ocenit Honor Blackmanovou vtipně pojmenovanou, ale přímo drsňáckou Pussy Galore, odbornici na judo a Auricovu osobní pilotku. Ta je nakonec hrdinkou filmu a zachrání tisíce životů tím, že upozorní americkou vládu na operaci „Velký šlágr“. Celý podnik režiséra Guye Hamiltona, střídavě přímočarý a obskurní v té správné rovnováze, je dodnes absurdně zábavný.

7. RoboCop (1987)

Paul Verhoeven má za sebou mezinárodní a hollywoodskou kariéru jako nikdo jiný. Natočil notoricky známý kritický propadák Showgirls, jeden z nejvýdělečnějších erotických filmů všech dob Základní instinkt, několik nedoceněných filmů v různých jazycích jako Elle a Černá kniha. A je zodpovědný za jedny z nejlepších akčních filmů vůbec. Spolu se stejně skvělým Total Recallem z roku 1990 je RoboCop neoddiskutovatelnou klasikou.

Peter Weller hraje titulní roli napůl člověka napůl stroje (všeho všudy policisty), pod nímž se skrývá zavražděný, psychicky zlomený policista Murphy. RoboCop má za úkol chránit apokalyptický Detroit budoucnosti. Scénář Verhoevena, Edwarda Neumeiera a Michaela Minera je jedním z nejlepších ze všech mnoha žánrů, které splétá dohromady. Je to čiré potěšení a bonbónek pro mozek, dokonalá satira, u které se smějete a přitom je tak násilná, že jí byl původně přidělen rating X.

6. Tygr a Drak / Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000)

Nejlepší akční filmy vzrušují jako nic jiného: když se wuxia romance Anga Leeho Tygr a Drak poprvé promítala v Cannes, a to v půl deváté ráno, první scény práce s drátem, v nichž hlavní hrdinové létají po střechách s přesností a grácií, údajně vyvolaly potlesk a jásot festivalových kritiků. Roger Ebert označil film za nejúžasnější film o bojových uměních, jaký kdy viděl, a ve své době se stal nejvýdělečnějším mezinárodním filmem v USA.

Stejně jako fungují akční scény, je snímek po všech stránkách zručně zahraný a nakonec je celý o ženách v podání Michelle Yeoh a Čang Zi-jie. Nejlepší a nejintenzivnější z mnoha soubojů je střet mezi Shu Lien a Jen, kde ani jedna z nich nechce tu druhou skutečně zabít. Je to dechberoucí melodrama. Nesmyslných filmových pokračování napříč všemi žánry bylo natočeno mnoho; jedním z těch absolutně nejméně zásadních je netflixovský film Crouching Tiger, Hidden Dragon z roku 2016: Meč osudu. Ignorujte ho.

5. Terminátor 2: Soudný den / Terminator 2: Judgment Day (1991)

Pokračování Terminátora z roku 1991 je bezesporu jedním z nejlepších pokračování, která kdy byla natočena. Stejně jako Cameron předtím navázal na malý horor Vetřelec, i T2 využívá všeho, co fungovalo na původním filmu. A díky většímu rozpočtu a větším prostředkům jednoduše vytváří sebevědomější film. V Terminátorovi 2 se Schwarzenegger vrátil jako T-800, jenže tentokrát je naprogramován tak, aby chránil mladého Johna Connora (Edward Furlong) před CGI zázrakem. Tím je tekutý kovový T-1000 Roberta Patricka. Který za film ani jednou nemrkl, aby své postavě dodal na výhružnosti.

Snad nejpřesvědčivějším prvkem zcela mimořádného T2 je Hamilton. Tolik akčních hrdinek v jejím podání vyznělo jako špatně napsané, někdy až narcistické mužské postavy (téměř vždy napsané bez větší péče a nápaditosti muži, kteří nejsou tak talentovaní jako Cameron). Hamiltonová je od událostí prvního filmu zocelená, ale stále je to do značné míry žena a nyní i matka. A nezastaví se před ničím, aby ochránila svého syna a budoucnost Země. Samozřejmě je zatraceně chladná, ale herečka podává plně zformovaný a často značně emotivní výkon, který fanoušci a diváci ctí už více než tři desetiletí. Doporučujeme prodlouženou edici obsahující několik klíčových scén prohlubujících vztahy postav.

4. Šílený Max: Zběsilá cesta / Mad Max: Fury Road (2015)

Dystopická sága Šílený Max George Millera začala v roce 1979, pak dlouho vrcholila mnohem velkolepějším filmem Šílený Max 2: Bojovník silnic z roku 1981. Ten předcházel všeobecně dobře hodnocenému Dómu hromů. V tomto dlouho očekávaném čtyřverší vystřídá Mela Gibsona Tom Hardy ve filmu, který je vlastně celý o Imperátorce Furiose Charlize Theronové a jejím válečnickém údělu, kdy musí přes pouštní Pustinu dopravit do bezpečí zotročené manželky despoty.

Na první pohled a v nominální hodnotě je Mad Max o monster truccích, které se pronásledují jedním směrem, pak se otočí a jedou zpět. Věci bouchají a bouchají. Fury Road je ale film se vším všudy, protože kromě nevídaného akčního řemesla pojednává o samotné podstatě civilizace a slabostech lidské společnosti: tyranii, nerovnosti, patriarchátu. Miller to všechno dělá způsobem, který není tak politicky vyhrocený, jak by mohl a nemusel být. Stejně jako mnoha jiným nejlepším tvůrcům žánrových filmů mu jde především o to, aby zaujal a pobavil, ne učinil nějaké prohlášení. Je to tak srdceryvný a umělecký film, jak jen filmy bývají, a zůstává nejlepším filmem, který zatím v tomto století vydalo velké hollywoodské studio.

3. Smrtonosná past / Die Hard (1988)

Před McTiernanovou Smrtonosnou pastí existovala určitá očekávání hvězd akčních filmů, která Smrtonosná past s radostí projela buldozerem. Thriller o teroristickém útoku na mrakodrap v Los Angeles a muži, který mu musí zabránit, udělal z hvězdy televizní romantické komedie Bruce Willise megastar. John McClane je policista, muž od rodiny, chybující, takže přitažlivý drsným, osvěžujícím způsobem.

Stejně jako v případě zmíněného McTiernanova sci-fi majstrštyku z předchozího roku by mohlo být snadné podívat se na zdejší machistický obal a film nějakým způsobem zavrhnout nebo se mu dokonce trochu vysmát. Zvláště v roce 1988, než si snímek vybudoval svou pověst u kritiky a fanoušků. Ale nenechte se mýlit, Smrtonosná past je mnohem propracovanější, než bylo třeba. McClane a Gruber jsou zhruba stejně jemně a široce vykreslení hrdinové a padouši jako Luke Skywalker a Darth Vader a zážitek ze sledování Smrtonosné pasti je prostě zatraceně závratná jízda.

2. Matrix / The Matrix (1999)

Film Star Wars: Epizoda I – Skrytá hrozba, uvedený v květnu 1999, měl být Hvězdnými válkami pro novou generaci. Problém? Hvězdné války pro novou generaci vyšly o několik týdnů dříve, v březnu téhož roku. Ačkoli mu rating R bránil dosáhnout takových kasovních úspěchů jako Fantomové hrozby (přesto byl velmi úspěšný), měl akční hybrid (tehdy ještě) Bratrů Wachowských zasazený částečně do alternativní reality mnohem větší dopad na žánrovou kinematografii. Změnil totiž pravidla hry takovým způsobem, na jaký aspiruje jen málo filmů.

Keanu Reeves už byl uznávanou akční hvězdou, ale role věčného Nea se stala jeho nejikoničtější, snad až do Johna Wicka. Všechno v tomto snímku, od mýtu a budování světa až po jednotlivé efektní záběry, zestárlo jako víno. I přes všechny ty výbuchy a přestřelky si Matrix zaslouží srovnání s takovými evergreeny, jako je Čaroděj ze země Oz nebo, ano, původní Hvězdné války, co se týče schopnosti naplno rozproudit představivost.

1. Vetřelci / Aliens (1986)

James Cameron píše takové věci lépe než kterýkoli jiný filmař v historii: relativní, nesuper-silné, nefantastické ženy, které jsou povolány k akci. Je to také režisér, který věří transformačnímu potenciálu skvělého herectví, což dodává svalnatému, bezvadně zpracovanému snímku výbušné akce další vrstvu protivenství a napětí. Vetřelci si berou to, co udělalo z originálu Ridleyho Scotta z roku 1979 naprostý úspěch, a splétají to do akčního filmu. Sigourney Weaverová v roli Ellen Ripleyové získala nominaci na Oscara, která byla historickým úspěchem sci-fi, akčního filmu i hororu. Dodnes byste těžko hledali filmový výkon, který by se těšil většímu uznání fanoušků i kritiků.

V pokračování z roku 1986 se Ellen Ripleyová neochotně vrací na LV-426, tentokrát s posádkou mariňáků, s úmyslem rozpoutat totální válku. Hodina bohaté a často velmi vtipné přípravy předchází více než hodině nejlépe provedeného a vyčerpávajícího boje, jaký byl kdy natočen. Ale děje se tu toho mnohem víc; závěrečné zúčtování mezi Ripleyovou a mimozemskou královnou (obrovská, zcela přesvědčivá a bezproblémová loutka zesnulého Stana Winstona), kdy oba fungují na základě syrového mateřského instinktu, jenže jde o odlišné druhy, je ukázkou šílené filmařské geniality.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*