10 nejlepších béčkových filmů 60. let

maska-cervene-smrti-1964
Béčkové filmy zní na první pohled hůře než normální nebo „áčkové“ snímky. Jenže každý trochu znalý divák ví, jak je to zobecnění špatné.

Béčkové filmy mohou na první pohled znít hůře než normální nebo „áčkové“ snímky. Jenže každý, kdo se do filmů této kategorie více ponořil, dobře ví, jak je takové zobecnění nespravedlivé. Jistě, béčkové filmy bývají tradičně drsné, natočené s nižším rozpočtem a – přinejmenším původně – určené rovnou pro DVD a nikoli kinosály. Jenže právě v této kategorii vznikly některé ze starých filmových klenotů.

Šedesátá léta byla dobou, kdy se za rohem objevilo hnutí Nový Hollywood, rušila se některá cenzurní omezení a mladí začínající filmaři hýřili kreativitou a podivnými nápady. V této dekádě se dařilo filmům natáčeným s nízkým až středním rozpočtem, které byly buď béčkové, nebo se nesly v duchu béčkových filmů a kultovních klasik.

Obsah článku:

10. Strašidelný palác / The Haunted Palace (1963)

Ať už produkoval, nebo režíroval (a někdy dělal obojí, zejména na začátku své kariéry), je Roger Corman neodmyslitelně spjatý s béčkovými kusy. Podílel se na obrovské spoustě z nich. Kromě kvantity šlo o i o dobré kusy jako právě Strašidelný palác.

Má vše, co nízkorozpočtový horor potřebuje. Tedy postavu toužící po pomstě, někoho, kdo se vrací z mrtvých, a nezapomíná na posedlost. Zkrátka všechno, co evokuje název. Je pravda, že se nepovyšuje nad svá omezení ani nepřekračuje hranice béčkového filmu jako celku, ale je solidní a dokáže přinést to pravé.

9. Goké, zloděj těl z pekla / Goke, Body Snatcher from Hell (1968)

Od filmu s takovým názvem byste tak nějak čekali, že bude pěkně divoký, a naštěstí se tato japonská kombinace hororu a sci-fi skutečně zblázní (Batman Michaela Keatona by byl hrdý) . Začíná to leteckou havárií a pak se z toho stane survival příběh těch, kteří bojují o život proti mimozemšťanům, kteří dokáží proměnit lidi v upíry. Výsledkem je tak naprostá šílenost.

Není to snímek děsivý hned od začátku do konce, ale pár takových momentů se najde. Naštěstí je to také pořádná porce zábavy, která dokáže tento fakt dobře vynahradit. Má to poutavou premisu, relativně dobré tempo a stopáž pod 90 minut, což by mohlo být přesně to, co lékař milovníkům béčkových filmů naordinoval.

8. Barbarella (1968)

I když to nebyl první film Jane Fondové (a v následujících letech se objevila v klasičtějších a lepších filmech), v rámci hereččiny rozsáhlé a desetiletí trvající filmografie je Barbarella zcela kultovní. Fonda zde hraje titulní postavu ženy cestující vesmírem, která má za úkol najít a zastavit vědce, jenž představuje hrozbu pro celé lidstvo.

Barbarella má sice o něco vyšší rozpočet než většina béčkových filmů své doby (nazvěte ji filmem B+, pokud chcete), ale má takového toho béčkového ducha, působí tak trochu kýčovitě a hloupě, to vše samozřejmě záměrně. Většinou vám dá to, co byste na základě názvu, premisy a plakátu očekávali. Zda se navrhovaný remake se Sydney Sweeney v hlavní roli (avizovaný na rok 2026) vyrovná originálu, se teprve uvidí. Ovšem představa vidět tuto premisu znovu zpracovanou s moderní technologií je více než lákavá.

7. Karneval duší / Carnival of Souls (1962)

Horor, který je možná ještě působivější díky svým mysteriózním prvkům, a je jedním z těch filmů, které při zmínce o nízkorozpočtových kusech 60. let nelze vynechat. Zaslouženě si vybudoval kultovní pověst, a to především jedinečnosti a snadné dostupnosti pro veřejnost.

Příběhově se soustředí na ženu, která přežije autonehodu a poté se vydá na podivnou, tripovou cestu. Na ní narazí na malé městečko a zjistí, že se nedokáže přenést přes nehodu, které byla účastníkem. Film dobře funguje jako psychologický horor s několika zábavnými zvraty na cestě, který si bere jednoduchou předlohu a dokáže s ní udělat několik okouzlujících a dosti nečekaných věcí.

6. Maska červené smrti / The Masque of the Red Death (1964)

Rok po výše zmíněném Strašidelném paláci se legendární režisér/producent béčkových filmů a legendární herec Vincent Price opět sešli tomto snímku. Jedná se pravděpodobně o nejlepší ze všech filmů, které Corman a Price společně natočili. Horor vychází z povídky E. A. Poea, jejíž zápletka se týká prince, který se skrývá před morovou epidemií pustošící Evropu a zároveň trápí ty méně šťastné ve svém okolí.

Vzhledem ke svému stáří a skutečnosti, že je na filmu znát poněkud omezený rozpočet, mohou někomu některé části vypadat poněkud otřepané. Ale i to je faktor, který okouzlí. Navíc je skutečně mnohem méně otřepaný než jiné filmy ze stejné doby, patřící do stejného žánru a natočené s podobným rozpočtem. Tento kousek jde, co se týče filmových béček, ještě dál a stává se tak jakousi menší klasikou.

5. King Kong uniká / King Kong Escapes (1967)

V rámci panteonu filmů o King Kongovi představují šedesátá léta pro tuto sérii asi nejpodivnější období. Hlavně díky titulu Kiing Kong vs. Godzilla z roku 1962 a následně díky jakémusi pokračování King Kong uniká z roku 1967. Oba režíroval Ishirō Honda, který je známý především díky původní Godzille z roku 1954 a mnoha pokračování.

Každopádně Godzillu ve filmu King Kong uniká nikde nenajdete, což vůbec nevadí. Film stále dokáže být loopy zábavný a představuje titulního obřího opičáka, když se postaví mechanické opici o několik let dříve, než se Mechagodzilla poprvé stala trnem v oku Godzille. Film tak není nutně vrcholem série, ale je to příjemný kus s kvalitou, díky které je daleko od dna série.

4. Údolí Gwangi / The Valley of Gwangi (1969)

Lze ho prodat jen pěti slovy: „Je to western s dinosaury.“ To, co začíná jako drsný trhák Od soumraku do úsvitu o mnoho let dříve, vrhne v polovině hlavní hrdiny do podivné říše plné dinosaurů.

Po jistém a asi nevyhnutelném chaosu se divák v závěru dočká ještě kingkongovské podoby, kdy tyto postavy odnesou dinosaura zpět do nedinosauří říše, aby ho vystavily za peníze. To vede k nevyhnutelné katastrofě. Film je místy nevyrovnaný a těžkopádný, ale už jen kvůli novince, která spojuje dobrodružný, sci-fi, westernový a fantasy žánr, stojí za pozornost každému fandovi béček.

3. X: Muž s rentgenovýma očima / X (1963)

Přestože ve filmu chyběl Vincent Price, je X: Muž s rentgenovýma očima dost možná nejlepším ze všech Cormanových režijních počinů 60. let. Hlavně díky tomu, že v hlavní roli měl schopného Raye Millanda. Je to celkově poněkud nedoceněný film, který je pravděpodobně tak dobrý, jak jen kultovní klasické sci-fi filmy této éry mohou být.

Snímek je poutavým a neokázalým pohledem na to, co by se mohlo stát, kdyby někdo získal rentgenový zrak, a ukazuje, jak by to bylo zpočátku vzrušující, ale nevyhnutelně by se to stalo noční můrou. Hlavně kvůli absenci možnosti vypnutí. Je to přímočarý pohled na ambice a inovace jednoho muže, které přivodí jeho pád, ale je to prostě tak uspokojivé a dobré, že to nakonec obstojí jako vynikající béčkový film.

2. Faster, Pussycat! Kill! Kill! (1965)

Mezi dobrými béčky a nespornými kultovními klasikami je hodně kříženců, což asi nejlépe dokazuje právě tenhle. Předběhl svou dobu a nepochybně ji ovlivnil, když sledujeme tři ženy, které se vydávají na něco jako zločineckou výpravu do pouště, a nakonec se snaží získat velkou sumu peněz, kterou údajně vlastní starší muž.

Je to svižný, rychlý a stylový příběh, který skutečně pobaví a napíná. Je také příjemné představit si, jak by asi tehdejší diváci reagovali na něco tak odtažitého (opět na poměry roku 1965), jako je právě tohle. Jde totiž o kus, který se nechce brát jako zajatec měřítek a konvencí nebo se jakkoli otupit. A některé jeho kvality předznamenávají, kam se budou ubírat kriminální/thrillerové filmy 70. let i později.

1. Noc oživlých mrtvol / Night of the Living Dead (1968)

George A. Romero natočil během svého působení celkem šest zombie filmů, a i když některé nebyly nijak skvělé, jeho původní tři filmy byly klasikou. První z nich, Noc oživlých mrtvol, byl obzvláště skvělý, nemluvě významu pro vývoj kinematografie. Vlastně odstartoval žánr zombie hororů a stanovil určité konvence, pravidla a tropy. Těch se poměrně svědomitě drží tento žánr dodnes.

Noc oživlých mrtvol má jednoduchou premisu, jakou byste od spolehlivě poutavého zombie filmu očekávali. Skupina přeživších se snaží přežít v uzavřeném prostoru, přičemž zvenčí je ohrožují hordy nemrtvých a uvnitř hrozí nebezpečí způsobené mezilidským napětím. Je to víc než jen béčkový film, který definuje subžánr hororu a přelomový v jiných oblastech. Skvělé funguje i jako nízkorozpočtová zábava. Ať už ho chcete krájet jakkoli, je to klasika.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*