10 nejhorších akčních filmů všech dob

rallye-smrti-2008
Rychlé tempo, pozornost a strukturovaný chaos jsou v akčním žánru klíčovými prvky úspěchu. Ty nejhorší kusy je postrádají.

Rychlé tempo, pozornost a strukturovaný chaos jsou v akčním žánru klíčovými prvky úspěchu. Nejhorší akční filmy pak postrádají všechny tři, obvykle ještě více. Následující kusy mají nedostatky v originalitě, nedostatečný vývoj postav a často špatné herecké výkony.

Stejně jako u každého žánru se tu vyskytnou i takové, které mají širokou fandovskou základnu. To však neznamená automaticky kvalitu. Výběr tak zahrnuje násilné příběhy o pomstě, superhrdinské propadáky, zběsilé silniční závody i divoké westerny.

Obsah návodu

10. Fantastická čtyřka / Fantastic Four (2005)

Tento superhrdinský akční film postrádal hlavně přesvědčivý příběh. Diváci se tak na jeho nekvalitě celkem shodli. Snímek založený na postavách z marvelovských filmů je příběhem čtyř astronautů (Ioan Gruffudd, Michael Chiklis, Jessica Alba a Chris Evans), kteří jsou vystaveni kosmickému záření. Jeho vedlejší účinky jim dávají různé superschopnosti. Toto se následně snaží využít Dr. Victor Von Doom (Julian McMahon), který se kdysi z přítele stal nepřítelem.

Podle některých recenzí se tento superhrdisnký akční kus měl „stydět za to, že se promítá ve stejných kinech“ jako kultovní (a lepší) Batman začíná a Spider-Man 2. „Na Fantastickou čtyřku jsem se nedíval proto, abych ji studoval, ale abych se u ní bavil, ale jak bych mohl žasnout nad filmem, jehož vlastní postavy jsou mi samy o sobě tak lhostejné?“ zaznělo například. Nejvíce vadilo, jak nezúčastněně a nedotaženě se postavy stavěly ke svým vlastním proměnám, jako by šlo o každodenní události. Fantastická čtyřka postrádala jakýkoli druh vzrušení, které by bylo hnacím motorem, a tak pro každého filmového diváka vyšuměla do ztracena.

9. Wild Wild West (1999)

Akční western, který diváci označili za tak špatný, až je dobrý. Will Smith a Kevin Kline přenášejí steampunkovou akci na Starý západ v rolích zvláštních agentů Jamese Westa a Artemuse Gordona. Ti mají zabránit konfederačnímu doktoru Arlissovi Lovelessovi (Kenneth Branagh) v atentátu na prezidenta Ulyssese S. Granta (rovněž v podání Klinea). Podle mnohých je Wild Wild West „komediální mrtvou zónou“ s nulovou chemií mezi hlavními představiteli a příliš mnoha prvky, které prostě nefungují.

„Nevěřícně zíráte, jak scény propadají a umírají. Film má jen koncept a žádný obsah; propracované speciální efekty jsou jako sledovat, jak se na plátně pálí peníze.“ Ve filmu vlastně neexistují žádná pravidla , takže akční sekvence jsou o to nereálnější, že se vymykají vědě a logice. Záleží pak vlastně ve filmu, kde jsou následky lhostejné, jestli se vůbec něco stane? Akční film tu porušuje dvě ze zlatých pravidel týkajících se výběru herců.

8. Tora! Tora! Tora! (1970)

Nesmělý epos“ Tora! Tora! Tora! se snažil dramaticky vylíčit události útoku na Pearl Harbor v roce 1941. Dle kritiky šlo však o „velký, neuvěřitelně drahý film“ bez jakéhokoli obsahu. Podprůměrná válečná akce i technická mizerie jsou někdy přirovnány ke snímkům Johna Waynea. I když byly totiž historicky mnohdy nepřesné, měly aspoň nějaký obsah.

Akční sekvence mají být u snímků svého druhu výplatou, na kterou divák čeká. Tady ale všichni útrpně čekají na exploze bomb a potopení lodi. To se také stane, asi 15 minut, ale úroveň speciálních efektů není nijak zvlášť vysoká.

Pravda, film pojednává o jasné strukturované historické události, takže diváci věcí, co přijde. Snímek však ve výsledku neukazuje nic jiného než úřední přešlapy, které k takovému výsledku vedly. Diváci nedostali postavy, s nimiž by se mohli ztotožnit nebo jim fandit, a zároveň zdánlivě neodcházeli s více informacemi, než s jakými přišli.

7. Muž proti muži / Death Rides a Horse (1967)

Přestože je tento film hodnocen jako jeden z nejhorších akčních westernů, stává se jeho promítání nečekanou zábavou. Zcela šablonovitý žánrový film o pistolníkovi (John Phillip Law), který se vydává hledat bandity, kteří mu zabili rodinu. Cestou si přizve na pomoc bývalého zločince (Lee Van Cleef), aby se mu pomstil. Ačkoli je film v očích diváků etablován jako jeden z nejlepších spaghetti westernů všech dob, získal i jednohvězdičková hodnocení.

Van Cleefova tvář má v detailním záběru hubený, zatvrzelý, rozhořčený výraz muže, který buď (a) už 30 let usiluje o osamělou pomstu napříč pláněmi Západu, nebo (b) si uvědomuje, že bude do konce života točit spaghetti westerny. Tyto dva pocity jsou téměř nerozlišitelné. Jde ovšem o jeden z těch případů, kdy si technicky o obsahově mizerný film získal kultovní statut právě takovou cestou.

6. Stůj, nebo maminka vystřelí! / Stop! Or My Mom Will Shoot (1992)

Když se vynikající akční hrdinové pouštějí na komediální půdu, může to skončit tragédií. V tomto případě se režijní počin Rogera Spottiswooda jevil divákům i kritice jako jedna z nejzoufalejších Stalloneho rolí. On je policejní seržant, kterého po rozchodu přijíždí navštívit maminka Tutti  (Estelle Getty). Nevyhnutelně se komicky vloží do jeho života i kariéry. Kritika se vyjádřila i v tom smyslu, že „nenašla jediné vtipné místo a film nemá mozek“.

Stranou ponechme skutečnost naprosto předvídatelné šablony a vývoje. Výsledkem je snímek natolik přitroublý, naprosto postrádající i to nejmenší sousto spásné hodnoty, že jen ohromeně nevěřícně zíráte na obrazovku.

5. Revolver (2005)

Film Guye Ritchieho, který „má diváky potrestat za to, že si koupili lístky“. Dle kritiky jde o jeden z nejhorších akčňáků všech dob. Jason Statham hraje Jakea Greena, hazardního hráče a šachistu, který byl nedávno propuštěn ze sedmiletého trestu za zločin, který nespáchal. V touze po pomstě poníží mafiánského bosse kasina Dorothyho Macha (Ray Liotta) tím, že vyhraje na štěstí stůl a přiměje Macha, aby na Greena vypsal pátrání.

Snímek se neustále vrací sám k sobě, kouše se do vlastního ocasu, zdvojuje scény se stále menším smyslem a účelem, pronáší ty hlášky, jako by chtěl diváka zatlouct. Publikum si tak kolikrát zoufale přeje, aby se během promítání porouchal nebo vzplanul projektor, a tak měli za úkol dát smysl té smršti montážních flashbacků a posunů vpřed s dalším náporem titulků a jiných přehnaných filmových příkras. Thriller bez vzrušení, který se pekelně snaží rozebrat a znovu složit sám sebe.

4. Rallye smrti / Death Race (2008)

Kus, kterému chybí filmařská a technická hudebnost pro složení skvělého akčního filmu. V dystopickém akčním snímku se představí Jason Statham jako Jensen Ames, uvězněný vozíčkář, který si odpykává trest na ostrově Terminal Island za vraždu, kterou nespáchal. Aby si vysloužil svobodu, musí se zúčastnit a vyhrát Rallye smrti. Tedy soutěž, v níž jsou vozidla upravena plamenomety, granátomety a dalšími podobnými stroji k brutální likvidaci soupeřů. Kritika a diváci se tu ovšem brutálně neshodli.

Nejde o přesný remake filmu z roku 1975 se Sylvesterem Stallonem a Davidem Carradinem v hlavních rolích. I tak ale poskytuje spravedlivý důvod, že půlhvězdičkové hodnocení není jen proto, že jde o dystopický snímek, ale prostě o špatný akční film.

3. Tajný závod / The Cannonball Run (1981)

Tento film o silničním závodě s Burtem Reynoldsem je podle kritky hvězdně obsazeným dobytčákem bez špetky smíchu a obsahu. Snímek o ilegální cross-country gran prix s Reynoldsem v hlavní roli J. J. McClura, ostrého řidiče, který se snaží vyhrát. Kritici tuto akční komedii označili za  „zřeknutí se umělecké odpovědnosti“. Dělová koule kolem naprosto minimálního množství scénáře shromáždí obří herecké obsazení a nechá je nákladně zabíjet čas.

Děj je nic moc a napětí žádné. Akční snímek z 80. let je remakem filmu Cannonball! z roku 1976 s Davidem Carradinem v hlavní roli. Na oběžnou dráhu kolem ilegálního závodu se dostalo více filmů, žádný z nich si nezískal přílišnou přízeň.

2. Závodní horečka / Speed Zone (1989)

Auta a autonehody nejsou a nikdy nebyly vtipné, čímž se Závodní horečka řadí mezi akční filmy s palcem dolů. Tato akční komedie je krom toho totální vykradačkou. John Candy a řada hvězdných herců se snaží zabránit nelegálním automobilovým závodům od pobřeží k pobřeží. Soutěže se účastní celá řada dobrých herců, kritika i tak označila snímek jako plýtvání Candyho talentem.

Nonstop komedie o honičkách a bouračkách poskytly některé z nejhorších filmů posledních let (oba filmy ‚Cannonball Run‘, pokračování ‚Smokeyho‘ atd.), ale i v této pochmurné společnosti stanovuje Závodní horečka jakýsi rekord.“

Lze pochopit odpor k prvkům jako jsou honičky a bouračky. Minimálně tehdy, kdy nijak nepřispívají k rozvoji děje a místo toho zabírají drahocenný čas na plátně. Závodní horečka je prakticky 94 minut kaskadérských kousků, které se prakticky postaraly jen o výplatní pásky kaskadérů. Jiný efekt nemají. Akční komedie z 80. let se nedokázala stát jedním z nejlepších automobilových filmů všech dob a zároveň se stala jedním z nejhorších akčních filmů všech dob.

1. Exterminátor / The Exterminator (1980)

Bezbřehý a divoký Vyhlazovač je dost možná opravdu nejhorším akčním počinem všech dob. Vykrádaní uznávaného Přání smrti, jehož násilí bylo vypočítavé a strukturované. Poté, co je v ulicích New Yorku zavražděn jeho přítel, promění John Eastland (Robert Ginty) Velké jablko ve svou vlastní krutou válečnou zónu. V patách je mu detektiv James Dalton (Christopher George).

Na filmu je hluboce znepokojující, že toto „ospravedlnění“ v ději využívá jako záminku pro scény pomsty té nejzvrácenější možné perverze. Motivem je zjevně snaha šokovat nebo dráždit diváky, nikoliv ukázat věrohodné jednání postavy. Snímek byl označen i za „zvrácený příklad“ a „malé, nečisté cvičení v hanbě“. Kritika si opět smlsla na filmu, který propaguje násilí pro násilí, místo aby vytvořily rozměrné, věrohodné a morálně šedé postavy a premisy. Exterminátor je špatným příkladem spravedlnosti mstitele, který se rozhodl realizovat sadistickou fantazii o pomstě s nesmyslnou brutalitou.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*