10 letních trháků, které jsou dokonalé od začátku do konce

Letní blockbustery jsou už dekády hlavním cílem celého Hollywoodu. Tady je výběr těch, které překonaly zkoušky časem.

Letní blockbuster je minimálně půl století doslova středobodem hollywoodského kalendářního roku. Tento typ snímku i termín se ujal v roce 1975 díky rekordnímu a trvalému úspěchu žraločího thrilleru Stevena Spielberga Čelisti. Vznikl tak divácký trend, na který se publikum od té doby spoléhá – a tím pádem i producenti.

Prakticky jsou blockbustery definovány velkým rozpočtem a přítomností silných hvězd. Tento koncept samozřejmě zažil vzestupy i pády, a to jak kritické, tak komerční. Na každé Avengers se objevilo alespoň jedno Dobrodružství Pluta Nashe nebo Bojiště Země. Některé z těchto masivně škálovaných letních filmů zasáhly kritiky i diváky a vzpomíná se na ně jako na klasiku velkorozpočtové filmové alchymie. Toto je 10 nejlepších letních blockbusterů všech dob, které jsou všechny dokonalé od začátku do konce.

Obsah návodu

10. Šílený Max: Zběsilá cesta (2015)

Režie: George Miller

Max (Tom Hardy, který vystřídal Mela Gibsona) putuje Pustinou, než se ocitne uprostřed závodu za svobodou. Imperátorka Furiosa (Charlize Theron) čelí hněvu Immortana Joea (Hugh Keays-Byrne), který prchá z Citadely se čtyřmi sexuálními otrokyněmi. Fury Road je film, který chtěl režisér filmů Babe a Happy Feet natočit už desítky let, a je to na něm vidět. Je obrovský, velkolepý a lze ho označit za nejlepší akční film všech dob. Co se týče letošního prequelu Furiosa: Sága Šíleného Maxe… ten je také velkolepý, jen zcela jiný. Zaměřuje se totiž mnohem více na postavy než události. Svět budující čistě technické řemeslo těchto filmů bylo konzistentní napříč všemi díly.

Tradiční logika zpravidla nenaznačuje, že čtvrtý díl série, která je stará zhruba 40 let, překoná všechno, co bylo předtím, vyhraje půl tuctu Oscarů (prakticky ovládne technické kategorie) a poměrně brzy poté se ocitne na žebříčcích nejlepších filmů všech dob. George Miller však nikdy nebyl konvenčním režisérem a Šílený Max byl vždy sérií, která dostála svému jménu.  

9. Vetřelci (1986)

Režie: James Cameron

Sedm let poté, co původní přelomový Vetřelec Ridleyho Scotta zažehl v kinech ohnivou stopu a dokonce získal Oscara za nejlepší vizuální efekty, se ho ujal James Cameron. Ten přinesl v podstatě to, v co byste doufali u každého pokračování úspěšné zábavy: pokračuje v tom, co dělalo originál tak výjimečným, jen je to větší a lepší téměř ve všech ohledech.

Ellen Ripleyová (Sigourney Weaverová) vrací na LV-426 poté, co byla desítky let v kryospánku. Tentokrát je to válka; tak zněl slogan a Vetřelci ho naplnili tím, že divákům nabídli akční žánrovou směs, která ohromila kritiky i filmové publikum. Zůstává prubířským kamenem všech žánrů, které splétá dohromady: hororu, akce, sci-fi. Weaverová se zapsala do dějin nominací na nejlepší herečku, což byla u podobných žánrových filmů téměř nevídaná rarita.

8. E.T. - Mimozemšťan (1982)

Režie: Steven Spielberg

Akademie někdy opravdu chybuje (nebo možná spíš nedokáže odhadnout, jak filmy obstojí v čase). Mistrovské dílo Stevena Spielberga o mimozemšťanovi, který se snaží vrátit domů, nejlepší rodinný sci-fi film všech dob, prohrálo v kategorii Nejlepší film s vyčpělým Gándhím Richarda Attenborougha. Tedy hezkým, ale poněkud zdlouhavým životopisem, který je upřímně řečeno docela utrpení dokoukat. Nebylo to poprvé, co se Spielbergovo mistrovské dílo dostalo do rukou Akademie, a nebylo to ani naposledy.

Když pomineme Oscary, zanechal E.T. Mimozemšťan zatraceně velkou stopu; ve skutečnosti překonal rekord z roku 1977 a stal se ve své době nejvýdělečnějším filmem vůbec. Reedice z roku 2002 s digitálně vloženými vysílačkami se dočkala opovržení (a parodie v South Parku), ale v dnešní době je nejsnáze dostupný původní sestřih z kina. Nezahrávejte si s dokonalostí.

7. Avengers: Endgame (2019)

Režie: Joe a Anthony Russo

Po půl dekádě je v podstatě nemožné nedívat se na Endgame jako na konec jedné éry. Zhruba v první pětině tohoto století se filmové rozpočty masivně rozrostly. Dvaadvacátý přírůstek do marvelovského filmového vesmíru (a závěr ságy Infinity) přinesl desítkám hrdinů (v čele s původní bandou v podání Roberta Downeyho Jr. a Chrise Evanse, Marka Ruffala, Scarlett Johanssonové a Jeremyho Rennera) inovaci cestování časem a nakonec se spojili proti mezigalaktické hrozbě Joshe Brolina, Thanosovi.

Šlo o nevídané spojení a ultimátní filmovou událost. Diváci po celém světě v kinech jásali, pištěli a plakali, když se postavy, které byly pečlivě vyvíjeny více než deset let, objevily na plátně společně, aby zachránily vesmír. Kdo by se tomu ale mohl divit?

Mistrovský tah však přichází na samém konci: po veškeré (brilantní, nesmírně efektní) akci se snímek uzavírá Evansovým Kapitánem Amerikou, který tančí tváří v tvář s novou nevěstou Peggy Carterovou (Hayley Atwellová) poté, co se rozhodl pověsit masku na hřebík a dožít své dny jako otec rodiny. Je to něco, s čím se může široké publikum skutečně ztotožnit a odejít pocitem, že to vidělo. Zatraceně chytrý a chytlavý způsob, jak film zakončit.

6. Harry Potter a relikvie smrti: Část 2 (2011)

Režie: David Yates

Harry, Ron a Hermiona hledají zbývající Voldemortovy viteály ve snaze zničit Temného pána, což vrcholí bitvou o Bradavice.

Mnozí fanoušci a kritici vyzdvihují jako umělecky nejambicióznější díl série Vězně z Azkabanu z roku 2003. Možná mají pravdu, ale finále dlouholeté série o chlapci s jizvou na čele má bezesporu nejčistší pointu. Je to prostě a jednoduše akční film, a to neobvykle výbušný. Příběhu tu bylo vlastně dost na to, aby ospravedlnil dva filmy (že, Hunger Games a Stmívání?), a Relikvie smrti – část 2 je místem, kde se vše vyplatí.  

Tento závěrečný film, který navazuje bezprostředně po srdcervoucím konci jedničky, kdy navíc Voldemort získá bezovou hůlku. Je zběsilou honičkou k bitvě o Bradavice, která je tak velkolepá a dojemná, jak jen si kdo mohl přát. Žádná z těch mohutných kouzel by neměla takový dopad, jaký by potřebovala, kdyby se režisér David Yates netrefil do potřebných emocionálních úderů z knihy J. K. Rowlingové. Bradavice se mění ve skutečnou pevnost a odhalují další ze svých možností a zákoutí.

Nejlepší scénou Relikvií smrti na stránkách i ve filmu byl vždy závěrečný rozhovor Harryho (Daniel Radcliffe) s Brumbálem (Michael Gambon) v něčem jako limbu, kde chlapcův kouzelnický mentor přednáší to, co je v podstatě poselstvím celé série: „Nelituj mrtvých, Harry. Lituj živých, a především těch, kteří žijí bez lásky.“

Harryho finální stržení Voldemorta z ochozu se slovy: „No tak, Tome, pojďme to skončit, jako jsme to začali. Společně.“ je dalším ikonickým momentem.  

5. Temný rytíř (2008)

Režie: Christopher Nolan

Když hrozba známá jako Joker způsobí obyvatelům Gothamu spoušť a chaos, musí Batman přijmout jednu z největších psychických a fyzických zkoušek své schopnosti bojovat proti bezpráví.

V létě roku 2008 se žánr superhrdinů navždy změnil. V květnu odstartoval Iron Man to, co se mělo stát nejlukrativnější filmovou sérií všech dob. V červenci se pak druhý díl batmanovské trilogie Christophera Nolana stal kulturní senzací, které se může rovnat jen hrstka filmů v historii. Christian Bale se sice vrátil pod pláštěnku a maskou s ušima, ale byl to Heath Ledger, který se chopil role Jokera. Nakonec posmrtně získal Oscara za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli.

Batman začíná vyprávěl příběh o svém původu v podstatě dokonale, i když trochu bezpečně; pokračování se pouští do vypravěčských rizik zprava i zleva (tím největším by bylo vyhození Rachel Dawesové v podání Maggie Gyllenhaalové do povětří zhruba v polovině filmu, což je krok, který se nepodobá ničemu, co blockbuster takového rozsahu udělal předtím) a nakonec se vše odehrává mnohem více jako kriminální film ve stylu Martina Scorseseho a Michaela Manna než něco, co by natočil například Richard Donner.

4 Čelisti (1975)

Režie: Steven Spielberg

Film, kterým to všechno začalo, zůstává jedním z nejlepších filmů svého druhu, nemluvě o pravděpodobně nejlepším thrilleru všech dob. Při převádění stejnojmenného bestselleru Petera Benchleyho o velkém bílém žraloku, který chroupe obyvatele Nové Anglie, na velké plátno (autor se podílel na scénáři) Spielberg neústupně usiloval o větší podívanou a napětí. Přes všechno sebevědomé režijní manévrování (obzvlášť chvályhodné, když uvážíme, že šlo o neslavně nebezpečnou produkci) je zde nejdůležitější pravděpodobně John Williams. Jeho hudba je totiž ve své jednoduchosti až primitivnosti naprosto geniální.

Všechna následující pokračování se pohybují někde na pomezí zbytečnosti a příšernosti. Nic tak neotřáslo pozicí Spielberga, který se tímto filmem stal pojmem a králem letních blockbusterů všech dob.

3. Blade Runner (1982)

Režie: Ridley Scott

Co nás dělá lidmi? Ne, vážně, zamyslete se nad tím: co nás dělá lidmi? Právě tato otázka a audiovizuálně úchvatný švih filmu, který se na ni snaží odpovědět, dělá z Blade Runnera něco, co by měl alespoň jednou vidět každý, kdo se jen trochu zajímá o filmové umění. Je to vizuální odkaz pro každý následující snímek tohoto žánru. A když si to všechno necháte líbit, je Blade Runner duchovním zážitkem.

Jednu věc si ujasněme: Nejlepší způsob, jak si vychutnat mistrovské sci-fi dílo Ridleyho Scotta, je režisérská verze z roku 1992, nebo ještě lépe mírně vylepšený Final Cut z roku 2007. V tomto sci-fi a noir hybridu, natočeném podle románu Phlipa K. Dicka Sní androidi o elektrických ovečkách, hraje Harrison Ford důstojníka, který má za úkol likvidovat androidy „replikanty“. Pak se však zamiluje do Rachel (Sean Young), androidky korporace Tyrell, kterou vyšetřuje.

2. Spider-Man 2 (2004)

Režie: Sam Raimi

Ačkoli moderní éra skutečně začala v roce 2000 celkově úžasnými, inspirativně podivnými X-Meny, boom superhrdinských filmů dosáhl horečky s optimistickým, kinetickým Spider-Manem Sama Raimiho z roku 2002. S rekordními tržbami (film tehdy vytvořil rekord otevíracího víkendu na míle daleko) přišla i zodpovědnost přinést vynikající pokračování. Počínaje scénářem Alvina Sargenta, autora Obyčejných lidí, který je bohatý na postavy a soustředí se na ně, vylepšuje Spider-Man 2 originál naprosto ve všech ohledech. Dokonce i s ohledem na MCU a Temného rytíře je to stále nejlepší film v tomto žánru.

Spider-Man 2 začíná a končí na očích Mary-Jane Watsonové (Kirsten Dunstová); to proto, že jde o romantiku i o akci. Peter Parker (Tobey Maguire) čelí existenciální krizi v boji za obranu New Yorku před doktorem Otto Octaviem (Alfred Molina) a zároveň má pocit, že selhává ve svém rozpolceném osobním životě. S rizikem podcenění Spider-Man 2 překračuje hranice svého žánru, protože je to film o životě. Je o nejtěžších rozhodnutích, která děláme, o nedokonalostech, s nimiž žijeme, a o tom, že děláme to, co je správné, i když to není snadné.

1. Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje (1977)

Režie: George Lucas

Farmářský chlapec z pouštní planety se stane nepravděpodobným hrdinou v boji proti utlačovatelskému Galaktickému impériu. Pod vedením bývalého rytíře Jedi a po boku vzpurné princezny, pašeráka a svého kopilota se vydává na misi s cílem zničit Hvězdu smrti, obrovskou vesmírnou stanici schopnou vyhladit celé planety. Jak poznává mystickou Sílu, objevuje svůj osud a skutečnou sílu v sobě samém.

Původní Hvězdné války jsou vším, co si od filmového trháku můžete přát. Jsou také mnohem větším filmem, než kdokoli v roce 1977 tušil. Dlouho před rozpolceností, která přišla s mnohem pozdějšími díly a rozšířeními, byla první vesmírná výprava do předaleké galaxie bezprostředním fenoménem, který je pro svou příběhovou jednoduchost zpětně o to přitažlivější.

Společnost Fox byla slavná nedůvěrou ve scifi dobrodružství George Lucase o „chlapci, dívce a galaxii. No, Lucas sám potvrzuje názor mnoha fandů, že jde vlastně o fantasy ve vesmíru. Zrodil se tak největší omyly v dějinách zábavního práva a Lucas si ponechal práva na merchandising, na kterém vydělal jmění. Vždy byl mužem nápadů, skutečným tvůrčím géniem, který zalidnil svůj vlastní svět způsobem, o který se kdy pokusilo jen málo tvůrců. A Hvězdné války (jak se původně jmenovaly) jsou etalonem filmového střihu a tempa všech dob. Během pouhých dvou hodin Lucas představil galaxii, hrdiny, padouchy a tajemnou Sílu, která vede Luka (Mark Hamill), Leiu (Carrie Fisher) a neochotného klaďase Hana (Harrison Ford) k záchraně světa i sebe samých.

Dále si přečtěte:

Proč přestávají Češi sledovat zprávy?

Proč přestávají Češi sledovat zprávy?

Zajímají vás zprávy? Sledujete je? Přes 60 % Čechů se snaží zpravodajství vyhýbat, protože je prý ovlivňují a způsobují u nich deprese. To ale není účel zpráv, jak k tomu tedy tito lidé dospěli? Depresivní náladu u nich však vyvolávají i sociální sítě, kterých se ale vzdát nechtějí. Proč je tomu v poslední tobě tak? […]

Přečíst »
letni-pohoda-atmosfera

10 nejlepších filmů nejen na začátek léta

Jen málokteré období v roce je pro filmové fanoušky tak vzrušující jako začátek léta – ostatně proto existuje i termín letních blockbusterů. To, co definuje „skvělý letní film“, se za posledních několik desetiletí dramaticky změnilo.

Přečíst »

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*