10 animovaných filmů, které jsou téměř dokonalé

posledni-jednorozec-tha-last-unicorn
Svět animace ušel od svého vzniku na přelomu století dlouhou cestu. Vzniklo tak médium omezené jen časem, penězi a představivostí.

Svět animace ušel od svého vzniku na přelomu století dlouhou cestu. Téměř každá významná filmová společnost má animační pobočku, ať jde o ručně kreslené obrázky, stop-motion hliněné loutky, 3D modely nebo kombinaci. Tvůrcům nabízejí způsob, jak oživit fantastické světy a postavy tak, jak to živá akce nedokáže. Vzniká tak médium omezené jen časem, penězi a představivostí.

Mnoho animovaných filmů, například Lví král, Shrek a WALL-E, patří díky svým kvalitám k tomu nejlepšímu, co kdy bylo natočeno. Dost snímků se však pohybuje těsně pod naprostým vrcholem tohoto řemesla, protože je brzdí jedna nebo dvě chybky. Ačkoli tyto filmy nejsou tak dokonalé jako jiné, jejich silné stránky jim v průběhu let získaly mnoho fanoušků a upevnily jejich místo mezi téměř mistrovskými díly animace.

Obsah článku:

10. Mrtvá nevěsta Tima Burtona / Tim Burton's Corpse Bride (2005)

Victor Van Dort (Johnny Depp) při nácviku na svatbu zapomene na svůj slib a zesměšní se před svými budoucími tchyněmi, zchudlou rodinou Everglotových. Nacvičuje proto v lese, kde nakonec navlékne prsten na větvičku stromu, ve které si představuje ručku své Emily (Helena Bonham Carter). Ta však ožije a vezme Viktora do Země mrtvých v domnění, že si ji hodlá vzít. Mezitím Everglotovi prosazují, aby se jejich dcera Viktorie (Emily Watson) vdala v době Viktorovy nepřítomnosti za někoho jiného.

Mrtvá nevěsta je jedním z vizuálně nejpůsobivějších filmů Tima Burtona, který vylepšil již tak působivou stop-motion animaci ze snímku The Nightmare Before Christmas.  Vytvořil tak jedinečný a nezapomenutelný svět. Nejvíce vyniká Země mrtvých: kdy má každý nemrtvý zcela jedinečný design a pohybuje se s větší ladností a rychlostí, než se od stop-motion v té době očekávalo. Bohužel díky kreativitě nemrtvých postav působí živé postavy, a zejména ty hlavní, ve srovnání s nimi dost nevýrazně.

9. Poslední jednorožec / The Last Unicorn (1982)

Nesmrtelný jednorožec (Mia Farrow) se dozvídá, že je možná poslední svého druhu, protože všechny ostatní zahnal do moře tvor zvaný Rudý býk. Rozhodne se proto opustit svůj les a hledat ostatní. Postupně se dozví, že býk patří zlému králi Haggardovi (Sir Christopher Lee). K výpravě se připojí nemotorný kouzelník Šmendrik (Alan Arkin) a loupežníkova žena Molly Grueová (Tammy Grimesová).

Poslední jednorožec je zářným příkladem rozmachu fantasy v 80. letech a zůstává jedním z nejvýraznějších animovaných filmů tohoto desetiletí. Díky úzké spolupráci s autorem Peterem S. Beaglem si zachovává většinu klasických knižních pohádkových rysů i melancholický tón se síly paměti, smutku a identity. Tato věrnost je prozkoumána zejména prostřednictvím postav. Od odměřenosti a nesmrtelnosti jednorožce, díky níž se cítí být cizí svým lidským společníkům, až po shakespearovskou úroveň komplexnosti krále Haggarda. Jeho apatická povaha a posedlost jsou jedinou vzpomínkou na štěstí, které zůstaly.

8. Lilo & Stitch (2002)

Když Spojená galaktická federace zajme zlého vědce Dr. Jumba Jookiba (David Ogden Stiers), zjistí, že vytvořil Experiment 626 (Chris Sanders). Tvora, který má být nejvyšší ničivou silou. 626 unikne z vazby a prchá na Zemi, kde havaruje na Havajských ostrovech a je omylem považován za psa. Adoptuje ho Lilo (Daveigh Chase), svérázné dítě žijící se svou starší sestrou Nani (Tia Carrere). Ta se ho snaží vycvičit, aby překonal svou násilnickou povahu.

Počátek roku 2000, známý jako éra po renesanci, byl ze strany společnosti Disney velmi experimentální. Lilo a Stitch zůstává nejúspěšnějším filmem tohoto rozporuplného období. Hlavním důvodem úspěchu snímku je jeho silné emocionální jádro. Přestože v něm pobíhají mimozemšťané a snaží se skrýt mezi lidmi, těžištěm zůstává snaha Lilo a Nani dát dohromady kousky své rozvrácené rodiny. Ta inspiruje Stitche, aby se pokusil najít své místo ve světě.

7. Mary a Max / Mary and Max (2009)

Mary Daisy Dinkle (Bethany Whitmore a Toni Collette) je mladá dívka žijící v Austrálii se svými dvěma citově vzdálenými rodiči. Jednoho dne se při návštěvě pošty rozhodne napsat náhodné osobě do Spojených států. Vybere si Maxe Jerryho Horowitze (Philip Seymour Hoffman), židovského autistu žijícího v New Yorku. A přestože ten je zprvu dopisem zmaten, brzy mezi ním a Mary vznikne dlouholeté přátelství.

Mary a Max je emotivní příběh, který se dotýká složitosti, jež je součástí udržování vztahu, a nedokonalostí, které se nacházejí v každém z nás. Místy je docela temný a bez okolků líčí témata antisemitismu, zanedbávání a deprese. Nikdy však neztrácí ze zřetele ani dobro, které lze ve světě najít. To platí zejména pro Maxe, který navzdory všem problémům ve svém životě najde sebepřijetí a dokáže pomoci vytáhnout Mary z jejího zoufalství několika dobře volenými slovy o podstatě života.

6. Americký pop / American Pop (1981)

Po ztrátě otce při pogromu v Rusku se Zalmie (Jeffrey Lippa) a jeho matka přestěhují do New Yorku, kde se Zalmie dostane do světa zábavního divadla a mafie. Jeho pěvecká kariéra je sice přerušena, když je během první světové války postřelen do krku, ale ožení se a má syna, který zdědí jeho lásku k hudbě. Bohužel on i jeho potomci čelí mnoha komplikacím a potížím při snaze dosáhnout svých snů.

Americký pop by mohl být vrcholem podivné a chaotické kariéry Ralpha Bakshiho. Každý člen Zelmieho rodiny představuje jinou hudební a společenskou éru, což umožňuje krásnou směs různých vizuálních stylů, které reprezentují jednotlivé dekády. Toto vícegenerační vyprávění sice filmu škodí, pokud jde o ústřední postavu, ale umožňuje mu dotknout se zajímavých témat. Například toho, že každá dekáda má své velké problémy, které je třeba překonat, a obtíže, které přicházejí se snahou dosáhnout uměleckého úspěchu.

5. Šípková Růženka / Sleeping Beauty (1959)

Křtiny princezny Aurory (Mary Costa) překazí zlá víla Maleficent (Eleanor Audley), která ji prokleje, aby v den svých šestnáctých narozenin zemřela. Aby svou dceru zachránil, dá ji král Stefan (Taylor Holmes) na vychování do lesa třem dobrým vílám. Jedna z nich, Merryweather (Barbara Luddy), kletbu změní na smrtelný spánek, který přeruší polibek pravé lásky. Naneštěstí se Maleficent nenechá tak snadno zastavit a vyšle své přisluhovače, aby svéráznou princeznu hledali.

Ačkoli byla Šípková Růženka v době uvedení do kin kasovním zklamáním, přetrvala věky a dnes je považována za mistrovské dílo Disneyho animace a vyprávění. Animace je ostrá a stylizovaná, zatímco víly a Maleficent patří díky fantastickým hlasovým výkonům, bohatým charakterům a ikonickým designům k nejlepším Disneyho vedlejším postavám a padouchům. Nejhoršími aspekty jsou Aurora a její láska, princ Filip (Bill Shirley), kteří působí ve srovnání s fantastickými vedlejšími postavami poněkud nevýrazně.

4. Země před časem / The Land Before Time (1988)

Uprostřed měnící se prehistorické krajiny migruje mladý apatosaurus Littlefoot (Gabriel Damon) se svou matkou (Helen Shaver) a prarodiči k domnělému útočišti zvanému Velké údolí. Když mu matku zabije tyranosaurus rex Sharptooth (Frank Welker), je Littlefoot oddělen od svých prarodičů. Setkává se s dalšími osiřelými dinosaury a využívá matčiny příběhy jako mapu, aby své nové přátele dovedl do Velkého údolí.

Země před časem je jako blesk z čistého nebe, který spojil bývalého disneyovského animátora Dona Blutha s výkonnými producenty Stevenem Spielbergem a Georgem Lucasem. Společně vytvořili kus, který se vyrovná zlaté éře Disneyho. Příběh se nebojí být temný a staví své dětské hrdiny do nebezpečných situací. Prostřednictvím silného tématu víry a síly naděje připomíná divákům, že lepší budoucnost lze najít, pokud se nevzdají. Bohužel tvůrčí neshody mezi Bluthem a Spielbergem vyústily ve vystřižení více než dvanácti minut stopáže, takže výsledný produkt má určité problémy s tempem a kontinuitou.

3. Tajemství NIMH / The Secret of NIMH (1982)

Když se farmář Fitzgibbons (Tom Hatten) chystá zorat své pole, místní zvířata se chystají přestěhovat do bezpečnějších příbytků. Bohužel polní myš jménem paní Brisbyová (Elizabeth Hartman) nemůže, protože její nejmladší syn Timothy (Ina Fried) trpí zápalem plic. V zoufalé snaze zachránit mu život se odváží do doupěte Velké sovy (John Carradine). Ta ji poradí, aby požádala krysy o přestěhování jejího domu na bezpečné místo.

Tento kus byl prvním, který Bluth natočil po svém odchodu od Disneyho, aby divákům připomněl krásu a sílu animace. To se mu podařilo na jedničku. Film je nádherný, využívá mnoho technik připomínajících Sněhurku a sedm trpaslíků, což mu dodává nadpozemskou a mystickou atmosféru. Paní Brisbyová se také řadí k nejlepším ženským postavám v animovaném filmu díky krásnému hlasu Hartmanové a tomu, jak její boj ukazuje skutečnou odvahu a sílu mateřství.

2. Chlapec a volavka (2023)

Mahito (Soma Santoki/Luca Padovan) se krátce poté, co jeho matka zahynula při požáru nemocnice během druhé světové války, přestěhuje na panství své tety Natsuko (Yoshino Kimura/Gemma Chan). Na tuto změnu si těžko zvyká, chová se odtažitě k Natsuko i jejímu domácímu personálu a po rvačce ve škole si rozřízne hlavu kamenem. Po celou dobu Mahita sleduje tajemná Šedá volavka (Masaki Suda/Robert Pattinson) a tvrdí, že ho může znovu spojit s matkou. Tedy pokud ho bude následovat do zničené věže postavené Natsučiným předkem (Shōhei Hino/Mark Hamill).

Nejnovější film uznávaného japonského režiséra Hayao Miyazakiho. A i když není jeho nejsilnějším počinem, jedná se o promyšlený a vzrušující, i když příliš spletitý příběh. Výsledek je surrealistickou výpravou, která čerpá z příběhů jako Letopisy Narnie nebo Alenka v říši divů. Mísí reálný a fantastický svět a noří se do zajímavých témat ztráty, smutku a snahy o dokonalost. Anglické herecké obsazení tvoří především veteráni dabingu Studia Ghibli, ale vyniknout musí Pattinson, který v roli rošťácké volavky zní naprosto k nepoznání.

1. Klaus (2019)

Generální poštmistr (Sam McMurray), frustrovaný z toho, že jeho líný a sebestředný syn Jesper (Jason Schwartzman) záměrně neuspěl v pošťáckém výcviku, ho pověří úkolem odeslat do roka šest tisíc dopisů z ostrova Smeerensburg. Jinak přijde o dědictví. Naneštěstí pro Jespera se dozvídá, že ostrov obývají dva klany, které tráví každou denní hodinu ve válce, takže dopisy nemá kdo vyzvedávat. Situace se však změní, když potká samotářského zálesáka Klause (J. K. Simmons). Oba začnou spolupracovat na doručování hraček dětem z klanu, což vyvolá v celém Smeerensburgu vlnu pozitivních změn.

Klaus je moderním mistrovským dílem a připomínkou, že 2D animace má v dnešní době ovládané 3D stále své místo. Animace je nádherná, se stylizovanými a výraznými postavami a výraznými barvami, které se s postupem filmu neustále rozjasňují. Postavy jsou také milé a různorodé, zejména Jesper a Klaus. Jejich přátelství je dobře vystiženo, aby se oba muži mohli vyvíjet v lepší lidi a vytvářet mytologii Santa Clause.

 

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*