10 slasherů vynikajících od začátku do konce

slecna-bestie-2020
Od svého počátku se Šmírákem, Psycho a italskými gallo filmy se slashery staly ve velké míře základem hororového žánru.

Od svého počátku se Šmírákem, Psycho a italskými gallo filmy se slashery staly ve velké míře základem hororového žánru. Bezprostředně po thrilleru Johna Carpentera Halloween z roku 1978, který se ani tak neřídil žádnou formulí, jako spíš jednu vymyslel, zaplavily horory o zabijácích, kteří jednoho po druhém vybíjejí lidi a často teenagery. Světová kina zaplavila vlna filmu, která ovlivnila filmový průmysl způsobem, který lze jen těžko přecenit.

Popularita slasherů v průběhu desetiletí stoupala a stoupala, přičemž vrcholu opět dosáhla v roce 1996 po satiricko-slasherovém hybridu Vřískot. V poslední době se žánr zase rozjíždí a mezi významné přírůstky třeba dobře přijatá pokračování Vřískotu, lukrativní trilogie Halloween requel/soft reboot, X od Ti Westa a nově vydaný snímek In A Violent Nature . Sotva se dá říct, že by byly všechny skvělé. Mnoho z nich však diváci milují pro jasnou brakovost bez uměleckých ambic nebo výrazné sofistikovanosti.

Existují však kusy, které přesáhly hranice a rozhodně nejsou jen tupým bodáním všech přítomných.

Obsah

10. Noční můra v Elm Street 3: Bojovníci snů (1987)

Původní Noční můra v Elm Street Wese Cravena, kde představil ikonickou popálenou postavu zabijáka Fredyho Kruegera (Robert Englund), je rozhodně nejrevolučnějším kusem série. Nejspíš i nejlepším, problémem je však neúmyslně směšný konce.

Urychlené pokračování Freddyho pomsty z roku 1985 je pozoruhodné tím, že jde o nejteplejší horor, jaký kdy byl natočen (ani ne tak úplně v podtextu, jen v textu). Freddy s broušenou rukou se však stal fenoménem právě třetím dílem. Ten sleduje skupinu teenagerů v psychiatrické léčebně a jejich boj proti Krugerovi. Nepřízeň osudu party hrdinů je zde brána velmi vážně včetně drogové závislosti, postižení či mezigeneračních traumat. Tady se stává záporákem pro všechny časy.

9. Černé Vánoce (1974)

Zhruba deset let předtím, než natočil věčně oblíbený Vánoční příběh, a čtvrt století předtím, než natočil dva z nejhorších filmů vůbec, natočil svérázný autor Bob Clark něco jedinečného. Černé Vánoce jsou originálním hororem ve stylu „volání přichází zevnitř domu“ a lekaček, kdy Olivii Husseyovou tahá za vlasy strašidlo mimo kameru. Tyto prvky jsou jednoduché, ale naprosto brilantně provedené taková věc může být. Konkurují tomu možná prvky z Vymítače ďábla III.

Jen se nezapomeňte podívat na skvělý originál Boba Clarka. Remaky jsou v tomto případě nadmíru hrozné. Předělávka z roku 2006, přímo uprostřed hororového šílenství, zvýšila gore kvocient do míry, která byla stejně odporná jako zbytečná. Ještě horší byl rip z roku 2019 s prázdným scénářem, který se neúčinně a polovičatě snažil z chytře natočeného exploatačního filmu udělat akční ságu.. Některé z nejpamátnějších, nejdrsnějších a nejchytřejších hrdinek kinematografie pochází totiž právě ze slasherů.

8. Dětská hra (1988)

Nejlepší slashery žijí a dýchají na bedrech svých padouchů. Ppůvodní Dětská hra Toma Hollanda představila jednoho z nejradikálněji zákeřných a nezapomenutelných padouchů na plátně vůbec. Cherubínský vzhled a mistrovsky vyšinutý duch díky hlasovému talentu Brada Dourifa, Charles Lee Ray, ehm, „Chucky“ je, jak se vyjádřil Roger Ebert v pozitivní recenzi, „jeden zlý zku*vysyn.

Emoce jsou neocenitelnou součástí toho, proč původní Dětská hra funguje a drží se tak dobře. Ke zlovolnosti Chuckyho, technologicky vylepšené panenky „hodného kluka“, který chce jen vraždit, vraždit, vraždit, dostáváme velmi sympatické hlavní představitele v podobě odhodlané Karen (Catherine Hicks) a Andyho (Alex Vincent). Matka samoživitelka, která má smůlu a je přepracovaná a snaží se jen udělat dobře svému dítěti, versus sprostá krvežíznivost? Jo, funguje to zatraceně dobře.

7. X (2022)

Ti West už byl v hororové sféře respektovaným jménem díky počinům jako Ďábla nebo Svatyně zla. Úderem jedné dvojice X a prequelu Pearl se však spolu s Arim Asterem a Jordanem Peelem stal jedním z nejzajímavějších a nejinovativnějších žánrových hlasů této generace. Dobový snímek X , který je protkán příliš mnoha vlivy, než abychom je mohli spočítat, ale především se inspiruje původním Texaským masakrem motorovou pilou Tobeho Hoopera.

Sleduje skupinu filmařů a herců z období 70. let, kteří se pokoušejí o revoluci ve filmovém průmyslu s Farmářovými dcerami, sprostým filmem, který natáčejí na místě k nelibosti majitelů pozemků. Ti se záhy projeví jako zabijáci.

Mia Goth zde všechny rozpovídala díky bezproblémovému a emocionálně strhujícímu dvojímu výkonu jak v roli sexuchtivé, roztomile ambiciózní Maxine Minx, tak v roli zlotřilé, postarší Pearl. Tohle je film o tak zásadních věcech, jako je svoboda projevu a životy, které se rozhodneme vést. Je to jeden z nejlepších filmů desetiletí.

6. Slečna bestie (2020)

Zpackané uvedení do kin uprostřed vrcholící pandemie zabránilo tomu, aby se kritikou oceňovaný mash-up slasheru, teenagerovské komedie a výměny těl Christophera Landona stal kasovním trhákem, jakým si zasloužil být. Vince Vaughn tu hraje vznešeného sériového vraha Řezníka z Blissfieldu, který si nechtěně a díky prokleté nadpřirozené dýce zvané La Dola vymění tělo s pokornou středoškolačkou Millie Kesslerovou (Kathryn Newtonová). Jedná se o extrémně vysokokoncepční premisu a výsledek je naprosto brilantní.

Spousta slasherů (například všechny díly Pátku třináctého ) je hloupých a zábavných, a to je naprosto v pořádku. Ale ve vzácných případech, kdy chytrý filmař jako Landon využije krvavou pyrotechniku a sázky (smrt a strach ze smrti) slasherových filmů k vyprávění příběhu, který má opravdu jiskru, je zážitek ohromující. Nikde nenajdete sympatičtější hororové postavy než truchlící Millie nebo její čerstvě ovdovělou matku (Katie Finneran). Milliein oblouk posilování a odvahy, technicky ztvárněný dvěma herci, kteří předvádějí jedny ze svých nejlepších výkonů vůbec, je hluboce uspokojivý. Slečna bestie také nehorázně vtipná, celkově prostě velkolepý zážitek pro zaryté hororové fanoušky i mnohé diváky, kteří si možná myslí, že tohle pro ně určitě není.

5. Texaský masakr motorovou pilou (1974)

Minimalistický a svižný, přesto však umělecky ohromující (Steven Spielberg byl proslulým zlověstným nízkým záběrem na panenku ve filmu proslulý), lekačka Tobeho Hoopera o mladících na cestách a kanibalistickém klanu Sawyerů je snímek, který si zaslouží veškerou chválu a proslulost.

Věřte tomu nebo ne, režisér původně doufal, že relativně náznakový, ale naprosto děsivý, lekavý a zatraceně ujetý film dostane rating PG. Nakonec musel být zkrácen, aby se dostal z X na R. Herec Leatherface Gunnar Hansen vnesl do postavy kanibala s elektrickým nářadím nepopiratelně působivou (i když velmi znepokojivou) lidskost a předvedl výkon, kterému se budoucí představitelé prostě nemohou rovnat.

Napsal také jednu z nejlepších knih o partyzánské, bezrozpočtové filmařině Chain Saw Confidential: How We Made the World’s Most Notorious Horror Movie. Je to upřímný a často docela vtipný pohled na úskalí produkce, stejně jako na tvůrčí inovace, které z něj udělaly tak trvalou a jedinečně děsivou klasiku.

4. Vřískot (1996)

Prostý a jednoduchý a často hluboký a pravdivý odkaz Wese Cravena se nepodobá ničemu v hororu. Dva roky poté, co koketoval s myšlenkou metahororu v žalostně nedoceněné a svou dobu předstihující Nové noční můře Wese Cravena, přinesl tento mistr žánru svůj nejdokonalejší a nejjistější film.

Hyperinvenční, inteligentní a vybroušený scénář Kevina Williamsona (který vtipně pitvá hororovou klasiku a zároveň ji podává s nadhledem) uvedl celý tento podnik do pohybu. Je však opravdu na místě podotknout, že Cravenova režie je zde klíčová. Je přímo nádherný ve své schopnosti a odhodlání diváka vzít a vyděsit. Podle všeho laskavý medvídek v zákulisí Craven plně chápal, jakje horor vnímán veřejností.

Někteří lidé je milují tak, že jsou na nich svým způsobem závislí, někteří se jich štítí nebo je zavrhují a většina je někde uprostřed. Vřískot tento druh filmů (obecněji horor a možná i kinematografii jako takovou) natrvalo změnil a drží se krásně dodnes.

3. Šmírák (1960)

V roce 1960 byly uvedeny dva filmy, které se staly počátkem žánru slasher. Psycho, ačkoli kontroverzní, bylo historicky úspěšné. Šmírák byl kritikou strhán a finančně propadl, čímž zničil kariéru britského režiséra Červených střevíčků Michaela Powella. Ale podívejte se na něj dnes a uvidíte jedno z umělecky nejúžasnějších a dějově nejucelenějších hororových děl, jaké kdy existovalo.

Carl Boehm hraje Marka, mladého filmaře, který je zároveň vrahem, posedlým fotografováním umírajících výrazů žen, které vraždí. Když se zamiluje do pohledné sousedky, bojuje sám se sebou. Na rozdíl od vzrušivějšího, drsnějšího, ale zábavnějšího Psycha je Šmírák nekrvavou záležitostí, ale hlavním důvodem, proč ho v roce 1960 nikdo nechtěl, je znepokojivý, nepříjemný pohled filmu na voyeurskou stránku natáčení a sledování filmů.

2. Psycho (1960)

Po jednom z největších a divácky nejatraktivnějších hitů své kariéry, filmu Na sever severozápadní linkou, se Hitchcock pustil v Psychu do nejrůznějších riskantních kroků. Zdá se, že se mu to vyplatilo – jde totiž o nejvýdělečnější černobílý film všech dob. Psychologický horor o osudném pobytu Marion Craneové (Janet Leighová) v motelu Bates obsadil do role zlomeného Normana Batese hvězdného Anthonyho Perkinse a posunul americké i mezinárodní cenzory na hranici jejich možností.

Není na škodu, že adaptace stejnojmenného románu Roberta Blocha od Josepha Stefana je jedním z nejlepších hororových scénářů všech dob. Tohle je ale hlavně Hitchcockova show se vším všudy. Režisér se proslavil výrokem, že ho baví hrát na diváky „jako na klavír“. Ne nadarmo se mu říkalo mistr tohoto druhu a lze snadno tvrdit, že Psycho zůstává nejnapínavějším ze všech filmů.

1. Halloween (1978)

S přibývajícími léty se úcta k tomuto filmu jen zvyšuje. Říct, že Halloween je králem slasherů, je trochu jako říct, že sluneční svit je teplý a jasný. Mistrovské dílo Johna Carpentera se s nízkým rozpočtem vyhýbá explicitnímu gore ve prospěch divadla mysli, nadčasově napínavého cvičení v umění napětí. Koncem sedmdesátých let minulého století nebyla myšlenka bezvýrazné zlé síly, která se plíží po předměstích, ještě překonaná. Byla téměř stejně nová jako Carpenterovo hedvábně jemné, pozoruhodné řemeslo.

Od úvodních titulků, zlověstných a patřících k nejlepším v dějinách filmu, vás Carpenter zve do Michaelova pokřiveného myšlení strašidelným klavírním motivem v neobvyklém 5/4 taktu. Inovace pokračuje neuvěřitelnou prací s kamerou a kompozicí záběrů (jedna z nejlepších prací proslulého kameramana Deana Cundeyho), postavami, které jsou realizovány mnohem lépe, než bylo třeba, a především neutuchajícím napětím.

Žádná scéna ani okamžik není mimo mísu, opravdu. Není hyperbolou tvrdit, že Halloween je nejvykrádanějším filmem všech dob. Hodně štěstí při odhadování, kolik filmů se pokusilo napodobit jeho kouzlo, opakovat slasherové bijáky, které vznikly, aniž by zachytily jeho DNA. Některé z filmů, které Halloween inspiroval, byly velmi dobré, některé z nich jsou naprostou klasikou, ale Halloween bude vždycky patřit do první třídy klasiky.


Dále si přečtěte:

Dunaj k vašim službám online zdarma

Dunaj, k vašim službám – online zdarma

Píše se rok 1939. Na Slovensku se slavnostně otevírá nový obchodní dům Dunaj, který okamžitě září jako symbol moderního světa. Jenže, jak už to tak bývá, zrovna ve chvíli, kdy se lidé těší na nákupy,

Přečíst »
letni-pohoda-atmosfera

10 nejlepších filmů nejen na začátek léta

Jen málokteré období v roce je pro filmové fanoušky tak vzrušující jako začátek léta – ostatně proto existuje i termín letních blockbusterů. To, co definuje „skvělý letní film“, se za posledních několik desetiletí dramaticky změnilo.

Přečíst »
4NET.TV televizník pro velkoobchodní partnery

Růst popularity chytrých televizí

Partnerem NejPřipojení TV je pro televizní obsah 4NET.TV. Ten své partnery dlouhodobě podporuje a jedna z pravidelných perliček je právě jejich (interní) televizní měsíčník. Dnes posílali všem svým partnerům červencový televizník, který mě inspiroval pro

Přečíst »

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*