10 nejlepších monstr filmů, ve kterých jsou monstry lidé

tvar-vody-monstra
Tyto snímky mají tendenci překračovat hranice žánrů. Ať jde o scifi, thrillery či horory, bývají zpravidla velmi populární.

Filmy o monstrech mají tendenci překračovat hranice žánrů. Může jít o scifi, thrillery či horory, ale ať už spadají kamkoli, bývají obvykle populární. Spousta diváků je zvědavá, s jakými strašidelnými příšerami přijde Hollywood příště a jak je hrdinové nakonec porazí. Spousta z nich není zrovna vysoké umění, ale rozhodně se najdou kusy s hlubokým podtextem.

Jedním z běžně používaných je myšlenka, že skutečná monstra ve filmu nejsou ničím ve srovnání s obludností, kterou si ve filmu navzájem ukazují lidé. Jinak řečeno, lidé jsou v těchto příbězích skutečnými monstry, obvykle proto, že se v konfrontaci s mimořádným konfliktem uchylují k nepřátelství nebo davové mentalitě a nevědí, co dělat.

Nebo je to možná proto, že dotyčná monstra nejsou až tak špatná a jen se stala obětí toho, co po nich společnost chce a co od nich očekává. Ať tak či onak, antagonisté těchto filmů byli ve srovnání s lidmi, kteří se v něm objevují, docela nevinní.

Obsah článku:

10. Mlha / The Mist (2007)

Adaptace stejnojmenného románu mistra hororu Stephena Kinga. V příběhu zahalí město tajemná mlha, která s sebou nese celou řadu nebezpečných příšer. Ty mají různé podoby a projde jim zabití poměrně velkého množství lidí, kteří si myslí, že jsou dost silní na to, aby se i přes zjevná varování ostatních odvážili do mlhy vstoupit.

Film se soustředí na skupinu těch, kteří se ukryli v supermarketu. Mezi nimi je i křesťanská extremistka, která se zabývá spoustou konspiračních teorií a rétorikou soudného dne. Postupně si v supermarketu vypěstuje malý kult, přičemž lidé věří, že jde o konec dní a že mlha je trestem božím.

Nevraživost mezi jednotlivými frakcemi roste a přibývají vzájemné potyčky. Nejenže se ukáže, že mlha je výsledkem vojenských experimentů, ale také, že lidé, kteří se bojí, se mohou a budou uchylovat k násilí a mentalitě „my vs. oni“, což z nich dělá stejnou, ne-li větší hrozbu, než jsou monstra.

9. Pád do tmy / The Descent (2005)

Film pojednává o skupině žen, se na víkend vypraví do hor. Tam začnou zkoumat místní jeskyni a zjistí, že se v ní nachází skupina děsivých tvorů, Plazivců. Ti se přizpůsobili tmě a začnou skupinu lovit. Zanedlouho si každý člen party ukazuje prstem na toho druhého a pomalu k sobě ztrácejí důvěru.

To později přeroste v otevřené nepřátelství, takže každá z žen je stejně nebezpečná což vede k tomu, že každá z žen je stejně nebezpečná jako nestvůry. Plazivci jsou stále smrtelně nebezpeční, ale nakonec se nejspíš jen snaží získat nějaké jídlo. Vypadá to ale, že na rozdíl od lidí, kteří napadli jejich domov, jim nedělá problémy spolupráce. Nakonec snímek o tom, jak se lidé ve stresových situacích mění, což může vyústit ve vzájemné obviňování, místo snahy o spolupráci a hledání řešení situace. Je to také kousavá připomínka toho, že Plazivci nemají problém dělat právě tohle. Tak proč je to pro partu přátel tak těžké?

8. Zahaleni stínem / Under the Shadow (2016)

Válečný horor odehrávající se během íránsko-irácké války v 80. letech. Během nechvalně proslulé války měst, kdy nálety neustále bombardovaly obyvatelstvo, jsou matka s dcerou nuceny ukrýt se ve svém domě, aby unikly okolnímu chaosu. Dcera se doslechne o legendě o džinovi, postavě podobné démonovi z islámské věrouky. Následně vypustí skutečného džina, jenž začne rodinu pronásledovat.

Vtip je v tom, že džin ve skutečnosti není tak velký problém ve srovnání s peklem, které je čeká za dveřmi jejich vlastního domu. Být neustále napadán démonickou entitou je vlastně o dost lepší než čelit hrůzám války. Takže i když je džin rozhodně děsivá síla, se kterou je třeba počítat, skutečným monstrem jsou lidé zodpovědní za válku, za to, že vůbec způsobili tolik smrti a zkázy.

7. Ada / Lamb (2021)

Film se odehrává v islandské divočině, kde se pár žijící na ovčí farmě probudí a zjistí, že jedna z jejich ovcí porodila křížence člověka a ovce. Rozhodnou se tvora ujmout a vychovávat ho jako vlastní dítě, zcela bez ohledu na jehněčí matku, která zoufale touží své dítě získat zpět. Dokonce zajde tak daleko, že na dvojici zaútočí.

Podtext příběhu o tom, že lidé jsou skutečná monstra, je tu pěkně na očích. Především si je dvojice dokonale vědoma toho, že dítě nezplodila ani neporodila. Neměli doslova žádný důvod brát ho ovci a jakémukoli vazalovi hrůzy, který sloužil jako otec. A rozhodně neměli žádné právo si dítě nadále ponechat poté, co jeho matka vyvinula několikanásobné úsilí, aby získala své jehně zpět.

6. Tvář vody / The Shape of Water (2017)

Historická fantasy zasazená do období studené války. Uklízečka v přísně tajném americkém výzkumném zařízení zjistí, že vláda našla a unesla z Jižní Ameriky bažinatého tvora a drží ho v laboratoři, aby na něm prováděla pokusy. Ti dva se do sebe nakonec zamilují, ačkoli spolu nemohou fyzicky komunikovat. Ukazuje se však, že tvor je velmi jemný a citově inteligentní.

Lidstvo samozřejmě tvora podrobuje nejrůznějším mučivým experimentům, způsobuje mu velkou bolest a utrpení, aniž by mu dovolilo odejít nebo mít alespoň špetku svobody. Tvář vody ukazuje lidstvo v jeho nejhorší podobě. Zkoumá myšlenku, že si lidé někdy mohou myslet, že jsme nadřazeni významu jiných živých, dýchajících tvorů, i když jsou stejně vnímaví a cítící jako my.

5. Železný obr / The Iron Giant (1999)

Příšera ve filmu Železný obr je ve skutečnosti o obřím robotovi mimozemského původu, který se náhodně objeví jednoho dne ve Spojených státech během studené války. Obra (Vin Diesel), jak se mu začíná říkat, najde osamělý mladý chlapec a oba se stanou dvojicí netradičních, ale blízkých přátel. Ale samozřejmě je studená válka a tak zanedlouho zaklepe na dveře armáda. Vláda si totiž myslí, že chlapec vlastní nějakou tajnou sovětskou zbraň.

Základní premisou filmu je „co kdyby existovala zbraň, která by nechtěla být zbraní“. A i když je Obr naprogramován k útoku na jakoukoli domnělou hrozbu, z větší části si užívá, že se jen tak poflakuje se svým nejlepším kamarádem a nikoho moc neobtěžuje. Vláda však sama sebe o jeho nebezpečnosti přesvědčí natolik, že doslova vypustí jadernou raketu na vlastní město, aby ho zničila.

4. Ať vejde ten pravý / Let the Right One In (2008)

Švédský film o upírech, už jen to zní zajímavě. Hlavním hrdinou je mladý chlapec, který se často stává terčem četných krutých žertíků, urážek a bití ze strany šikanujících spolužáků, kteří se mu ve škole stále lepí na paty. Později se seznámí s dívkou, která se nastěhuje do jeho bytového bloku, a oba se do sebe začnou zamilovávat.

Až na to, že dívka je ve skutečnosti upírka. Upírka je zcela zjevně myslící a cítící bytost, která chápe chlapcův těžký osud a nabízí mu soucitné ucho, když to nejvíc potřebuje. Co se týče lidí, nikomu z nich na chudákovi klukovi doopravdy nezáleží a nikdy ho neberou vážně, když si ztěžuje na šikanu. Nejvíce mu pomohl upír, a ne jeho druh.

3. Frankenstein (1931)

Filmová adaptace (nikoli jediná) románu Mary Shelleyové z roku 1818. Je také pravděpodobně vůbec prvním příběhem ve stylu „lidé jsou skutečná monstra“, který kdy vznikl. Pokud ne, pak je rozhodně tím nejslavnějším. V příběhu šílený lékař sestrojí umělé tělo z částí mrtvol, sešije je dohromady a oživí v Netvora (Boris Karloff), který se na rozdíl od knihy okamžitě stane nepřátelským.

Ale řekněme si upřímně, jak měl reagovat? První, co viděl, bylo, že se nachází v obrovské laboratoři obklopené invazivními stroji, nad nímž stojí nějaký podivín a kdáká jako šílenec. Kdo by v takové situaci nevyšiloval?

Nakonec si Monstrum ze všeho nejvíc přeje, aby ho nechali na pokoji a izolovali ho od lidské společnosti, protože ti mu dali výslovně najevo, že ho nechtějí a nepřijmou, přičemž někteří zašli tak daleko, že ho chtěli dokonce zabít. Netvor se nikdy neprosil o to, aby byl naživu, a teď za to musí zaplatit. Lidstvo je k Netvorovi krutější než Netvor k lidstvu a jak ve filmu, tak v původním románu jsou lidé na konci jasnými padouchy.

2. King Kong (1933)

Původní King Kong je jedním z prvních filmů o obřích monstrech, o obrovské opici, která pochází z tajemného Ostrova lebek. Ten je pro skupinu filmařů mimořádně zajímavým místem, a když Konga najdou, rozhodnou se ho odvézt do New Yorku jako cirkusovou atrakci. Jedná se jednoduše o unikát, který je třeba využít. On se však z pout osvobodí a začne ve městě působit spoušť, dokud ho nemilosrdně nezastřelí skupina stíhaček.

Zpočátku se zdá, že Kongova smrt je naprosto oprávněná, ale je důležité pochopit, jaké to má důsledky. Kong nebyl obrovské, zákeřné monstrum, které by cíleně usilovalo o vyhubení lidstva. Bylo to vyděšené zvíře na neznámém místě a zachovalo se přesně tak, jak by se v takové děsivé situaci zachovalo každé divoké zvíře. Je také jasně vidět, že Kong má emocionální hloubku a inteligenci, což se projeví jeho láskou k herečce. Nakonec byl násilně odveden ze svého domova pro účely lidské zábavy a poté zabit, když se mu do toho přirozeně nechtělo. Je celkem jasné, kdo jsou v tomto příběhu skuteční padouši.

1. Godzilla (1954)

Na rozdíl od Konga chce Godzilla zničit lidi a způsobit co největší spoušť. Klíčový rozdíl je v tom, proč. V původním filmu Godzilla, obří šupinatý ještěr s atomovým dechem, vzniklo monstrum u japonského pobřeží v důsledku jaderných pokusů. Vzhledem k tomu, že Tichý oceán je takovým ohniskem jaderných zkoušek, bylo jen otázkou času, kdy všechna ta radiace zmutuje formy života a zrodí obří monstrum.

Ačkoli je tedy Godzilla skutečně monstrum, které je třeba zastavit, nic z toho by se nikdy nestalo, kdyby lidé nechali jaderné materiály na pokoji, protože do nich v žádném případě neměli zasahovat.

Ne že by Godzilla měla pravdu, když chce lidstvo co nejvíc zničit, ale není kvůli tomu úplně vedle. Pravděpodobně začínala jako mírumilovná rybička, která si jen hleděla svého, než ji lidské ničení životního prostředí pokřivilo v obří monstrum.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*