10 nejlepších animovaných filmů za posledních 5 let

Od 90. let minulého století dochází k prudkému nárůstu kvality animovaných filmů. Dávno nejde o primitivní příběhy určené jen dětem.

Od 90. let minulého století dochází k prudkému nárůstu kvality animovaných filmů. Dávno nejde o primitivní příběhy určené pouze pro dětské publikum. Díky Disneyho renesanci a vzniku CGI společností typu Pixar a DreamWorks, se animované filmy staly navíc běžnějšími. Reagovali také producenti typu Sony a Warner Bros s vlastními animačními divizemi. Většina filmů se vyrábí na počítačích, ale občas se objeví i ručně kreslený nebo stop-motion film, který ukazuje, jak animace dokáže oživit fantastické světy.

Posledních několik let bylo, co se týče animovaných filmů, ve znamení hitů i neúspěchů. Technologie se sice stále zlepšuje, ale kvalita zpracování je různá. Naštěstí se několika animákům podařilo překonat všechna očekávání a získat uznání jak diváků, tak i kritiky.

Obsah návodu

10. Duše (2020)

Režie: Pete Docter

Když už se zdálo, že se život jazzového nadšence Joea Gardnera (Jamie Foxx) odvíjí podle jeho představ, spadne do otevřené šachty a zemře. Jeho duše místo toho, aby odešla, uteče do „Velkého předpeklí“. Tam se setká s 22 (Tina Fey), cynickou duší, která nevnímá půvab života na Zemi. Při pokusu vrátit Joea do jeho těla skončí oba na Zemi, přičemž 22 je v Joeově těle a Joe v terapeutické kočce.

Duše je zdaleka nejvyzrálejší film studia Pixar hlavně díky tomu, že se zabývá vysokými a náročnými pojmy – život před životem, vášeň a smysl. Zkoumá myšlenku, že každý člověk vytváří smysl svého života prostřednictvím malých okamžiků, které vytváří každý den, a že snaha najít smysl prostřednictvím jednoho tématu nebo zážitku povede pouze ke zklamání. Joe a 22 mají také jednu z nejsilnějších dynamik ve všech filmech Pixaru. Často se střídají v tom, kdo je učitel a kdo žák, což jim oběma pomáhá najít novou úctu k životu.

9. Hledá se Yetti (2019)

Režie: Chris Buttler

Sir Lionel Frost (Hugh Jackman) je badatel katalogizující mystické tvory a zároveň touží být součástí „Společnosti velkých mužů“. Během příprav na cestu do USA ve snaze najít sněžného muže uzavře sázku s vůdcem Společnosti. Ten ho za důkaz přijme do spolku. Když se Lionel setká se Sasquatchem, zjistí, že nejenže umí mluvit (Zach Galifianakis), ale přeje si, aby ho Lionel doprovodil do himálajských hor a našel Yettiho.

Hledá se Yetti je jedním z nejhezčích filmů hvězdné stop-motion společnosti Laika a je plný působivých akčních sekvencí. Ty doslova posouvají hranice toho, čeho lze dosáhnout pomocí hlíny a drátů. Příběh sice není tak temný a dospělý jako předchozí filmy typu Koralíny nebo ParaNorman, ale je to krásný milostný dopis dobrodružným příběhům z 19. století se spoustou objevů, šviháctví a britského vtipu. Přátelství mezi Lionelem a horským zvířetem je vrcholem filmu, a to díky jejich společné touze po přijetí a úžasné chemii mezi Jackmanem a Galifianakisem.

8. Rodina na baterky (2021)

Režie: Michael Rianda

Technofobní a přírodu milující Rick Mitchell (Danny McBride) zoufale hledá šanci, jak urovnat vztahy se svou dcerou, filmařkou Katie (Abbi Jacobson). Když Katie posílají na vysokou školu, uspořádá rodině výlet napříč zemí. Ve stejné době se chytrý telefon PAL (Olivia Colman) dozví, že má být nahrazen vyspělými roboty. Proto nad nimi převezme kontrolu a shromáždí lidstvo, aby je vyslala do vesmíru. Brzy jsou Mitchellovi jedinými svobodnými lidmi na planetě a musí překonat své rozdíly, aby zachránili svět.

Snímek Rodina na baterky je jedním z vizuálně nejpůsobivějších filmů společnosti Sony Pictures Animation. Kombinací prvků 2D a 3D animace totiž vzniká něco zcela nového. To odráží i hlavní poselství filmu, které zdůrazňuje důležitost kombinace starých a nových metod pro řešení problémů a plnohodnotný život. Nechybí ani solidní varovný o nebezpečí, které představuje nechat technologie ovládat lidské životy, opepřený spoustou vizuálních gagů a vtipných hlášek.

7. Encanto (2021)

Režie: Jared Bush a Byron Howard

V kolumbijských horách leží Encanto, odlehlý horský ráj, který Alma Madrigal (María Cecilia Botero) vytvořila ze zármutku nad ztrátou manžela. O padesát let později zde vznikla komunita vedená Madrigalovými, z nichž každý má kouzelný dar, od nadlidské síly až po léčení a změnu podoby. Jedinou výjimkou je Mirabel (Stephanie Beatriz), která byla z neznámých důvodů vyřazena, přesto se zavázala své rodině pomáhat, zvláště když magie Encanto začíná slábnout.

Jde asi o nejlépe přijatým animovaným film společnosti Disney za poslední roky, který si získal diváky širokou škálou postav, chytlavými písněmi Lina-Manuela Mirandy a silnými emocionálními tématy. Každý člen rodiny Madrigalových je dobře charakterizován, i když někteří mají málo prostoru. Celá rodina tak působí skutečně. Encanto je také asi nejlepším příkladem Disneyho příběhu o generačním traumatu, který věnuje čas tomu, aby ukázal, jak i dobré úmysly mohou mít pro další generaci zcela katastrofální následky.

6. Spider-Man: Napříč paralelními světy (2023)

Režie: Joaquim Dos Santos, Kemp Powers a Justin K. Thompson

Šest měsíců poté, co se stal Spider-Manem, se Miles Morales (Shameik Moore) setkává s novým padouchem, Spotem (Jason Schwartzman). Ten se chce Spider-Manovi pomstít, protože byl stvořen při zničení urychlovače Alchemax. Spot má schopnost cestovat mezi dimenzemi a tak začne skákat multivesmírem, aby našel další urychlovače a zvýšil své schopnosti. Aby ho Miles zastavil, spojí se s Gwen Stacyovou (Hailee Steinfeldová) a celým tajným spolkem Spider-Manů vedeným Miguelem O’Harou (Oscar Isaac).

Napříč paralelními světy je ještě lepší než první díl z roku 2018, a to díky ještě působivější animaci a silnějšímu příběhu. Animátoři odvádějí skvělou práci, aby multivesmír ožil, a to díky střídání výtvarného stylu pro jednotlivé dimenze. Nejlepší je asi Vulture z renesanční éry (Jorma Taccone), který je animovaný jako náčrtky tužkou a plány. Mileův příběh je sice jako vždy poutavý, ale skutečnou hvězdou je Spider-Gwen, která má fenomenální příběh o odhalení své tajné identity otci.

Kvalita tohoto snímku se projevuje tím, že figuruje už aspoň v desítce výběrů a žebříčků.

5. Klaus (2019)

Režie: Sergio Pablos

Generální poštmistr (Sam McMurray), frustrovaný líným a rozmazleným chováním svého syna Jespera (Jason Schwartzman), ho pověří, aby do jednoho roku shromáždil 6000 dopisů z ostrovní komunity Smeerensburg. Jinak přijde o dědictví. Zpočátku se to zdá nemožné, protože obyvatelé Smeerensburgu jsou uzavřeni ve smrtelném klanovém sporu. Jesper však spojí své síly s lesníkem Klausem (J. K. Simmons) a na základě dopisů s jejich žádostmi rozdá dětem hračky.

Klaus je nádherný film kombinujícím 2D animaci s 3D stínováním. Vzniká tak zcela jedinečný vizuální zážitek. Nabízí jeden z nejlepších příběhů o Santa Clausovi, protože demystifikuje mytologii a místo toho ukazuje, jak mohou jednoduché skutky laskavosti přerůst díky dětské představivosti v něco kouzelného. Velmi pevné je také přátelství mezi Jesperem a Klausem; Klaus pomáhá uzemnit Jespera a uvědomit si, co je v životě skutečně důležité, zatímco Jesper pomáhá Klausovi překonat jeho bariéry a vzpomenout si, jak se socializovat.

4. Vlkochodci (2020)

Režie: Tomm Moore a Ross Stewart

Robyn Goodfellow (Honor Kneafsey) a její otec Bill (Sean Bean) jsou povoláni do města Kilkenny, aby vyhubili místní vlčí populaci. Při snaze pomoci otci se Robyn dozví, že vlci jsou ve skutečnosti vlkochodci. Tedy lidé, jejichž duše opouštějí ve spánku tělo a zhmotňují se jako vlci. Brzy se Robyn spřátelí s dívkou jménem Mebh (Eva Whittakerová) a je jí pokousána, čímž ji potká stejný osud.

Vlkochodci jsou závěrečným dílem irské folklorní trilogie režiséra Tommyho Moora, a i když nejsou tak emocionálně strhující jako Píseň moře, stále jde o nádhernou ukázku irské animace. Výtvarný styl dokazuje životaschopnost 2D animace i v dnešní době, kdy převládá 3D. Má nápadité návrhy postav a dechberoucím pozadí, což divákům pomáhá ponořit se do krásy přírody a kontrastu s civilizací. Samotní vlkochodci jsou také svěžím pojetím vlkodlaků a zároveň divákům představují jejich mytologické kořeny, které byly kvůli modernímu pojetí této příšery v populární kultuře zapomenuty.

3. Chlapec a volavka (2023)

Režie: Hayao Miyazaki

Po smrti své matky během amerického bombardování Japonska za druhé světové války se Mahito (Luca Padovan) přestěhuje na venkov a jeho otec se znovu ožení se sestrou své zesnulé ženy Natsuko (Gemma Chan). Mahito si na tuto změnu těžko zvyká a po školní rvačce se dokonce zraní. Časem se setká s mluvící Šedou volavkou (Robert Pattinson), která ho nakonec naláká do opuštěné věže. Tam je přenesen do záhadného a fantaskního světa.

Chlapec a volavka je nejnovějším filmem velikána Hayao Miyazakiho a díky své bezbřehé kreativitě a silným tématům má potenciál stát se jeho další klasikou. Vedle fantastických prvků, jako je volavka, která se promění v malého člověka, a fašistických papoušků se příběh zabývá pojmy tématy dědictví, zpracování smutku a snahou o dokonalost. Anglické hlasové obsazení je složeno z veteránů dabingu Studia Ghibli. Nejlepší výkony podávají Pattinson, kterého jako volavku nepoznáte, a Dave Bautista, který si coby papouščí král v omezené míře krade film pro sebe.

2. Kocour v botách: Poslední přání (2022)

Režie: Joel Crawford

Mstivý kočičí hrdina Kocour v botách (Antonia Banderas) se sklíčeně dozvídá, že mu zbývá poslední život. Když je málem zabit vlkem (Wagner Moura), je nucen odejít na odpočinek. Jakmile se ale doví o mapě vedoucí k padlé hvězdě plnící jedno přání, okamžitě se vzpamatuje. Spojí se se starou láskou Kitty Softpaws (Salma Hayek Pinault) a malým psem (Harvey Guillén), načež vyráží do Temného lesa. Cestou se musí vyhýbat vlkovi a dalším, kteří mají stejné cíle.

Kocour v botách: Poslední přání překonalo veškerá očekávání, která se od spin-offu snad vůbec dají očekávat. Stalo se jedním z nejlepších filmů studia DreamWorks. Obsahuje dospělá témata smrtelnosti, dědictví a určování toho, na čem v životě skutečně záleží. Současně se opírá o pohádkovou estetiku a svůj příběh prezentuje prostřednictvím pestrých vizuálních efektů a veselých výměn názorů mezi postavami. Když už mluvíme o postavách, každá z nich je nezapomenutelná a má spoustu citovatelných dialogů,  hlavně prohnaný a stále zábavný Big Jack Horner.

1. Pinocchio Guillerma del Tora (2022)

Režie: Guillermo del Toro a Mark Gustafson

Řezbář Geppetto (David Bradley) v opileckém zoufalství pokácí strom, který označuje hrob jeho syna, a vyřeže z něj loutku. Když omdlí, rozhodne se Lesní duch (Tilda Swinton) loutku oživit, pojmenuje ji Pinocchio (Gregory Mann) a funkcí svědomí pověří cvrčka Sebastiana (Ewan McGregor). Zatímco se Pinocchio snaží zorientovat v novém světě, mnoho lidí se snaží využít jeho jedinečných schopností. Například podvodník hrabě Volpe (Christoph Waltz) a Podesta (Ron Perlman), který doufá, že Pinocchia využije jako nesmrtelného vojáka věrného Benitu Mussolinimu (Tom Kenny).

Tato verze Pinocchia od legendárního režiséra temné fantasy Guillerma del Tora je druhým stop-motion filmem, který získal Oscara za nejlepší animovaný film. Zůstává věrný původu příběhu jako varování o životních těžkostech, současně se zabývá složitějšími myšlenkami typu smrtelnosti, fašismu, smutku a sebeobětování. Ze všech herců je Bradley zdaleka nejvýraznějším představitelem filmu, zejména když Geppetto propadá smutku a zoufalství, což vede k jedněm z nejsrdceryvnějších momentů filmu.

Dále si přečtěte:

V říjnu se můžete v kinech těšit na dokument o jedné z nejvýznamnějších hereček - Ivě Janžurové.

Novinky v kinech – říjen 2024

Říjen přináší do kin spoustu zajímavých filmových premiér, které potěší jak milovníky komedie, tak příznivce dramatu. Diváci se mohou těšit na dokumentární portrét české herecké ikony Ivy Janžurové nebo si vybrat jiný film z české či

Přečíst »
Grand Prix online zdarma

Grand Prix – online zdarma

Snem dvou bratranců, Romana (Kryštof Hádek) a Emila (Robin Ferro), je dostat se na závody Formule 1. Roman vede ušmudlaný autobazar na okraji města, má tři děti a energickou manželku (Anna Kameníková). Emil, nadšený milovník

Přečíst »
slepici-ulet

10 nejakčnějších animáků

Většina odborníků na animaci tvrdí, že to není žánr, ale médium. Ačkoli je animace často mylně považována za čistě „dětskou zábavu“, jedná se pouze o jinou formu vyprávění příběhů, která často dává tvůrcům a umělcům

Přečíst »

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*