10 romantických filmů, které jsou dokonalé od začátku do konce

romantika-ve-meste
Nejčistší a nejefektivnější kinematografie odhaluje vždycky něco o lidském údělu, i když je to třeba v rámci akce nebo velkého dobrodružství.

Pravděpodobně neexistuje žánr, který by lépe uspokojil hlubiny lidského nitra, než dobrý milostný příběh. Nejčistší a nejefektivnější kinematografie odhaluje vždycky něco o lidském údělu, i když je to třeba v rámci akce nebo velkého dobrodružství. Dávalo by tedy smysl, že mnoho z největších a nejoblíbenějších filmů zkoumá spojení dvou lidí a jejich vzájemnou interakci.

Jsou to filmy, které vyprávějí milostný příběh tou nejpevnější rukou a s tím nejlepším filmovým řemeslem. Tento námět sahá už od dob němé komedie přes nadčasový hollywoodský muzikál až po pronikavé moderní drama. Všechny přitom patří mezi nejlepší romantické filmy, které jsou skutečně bezchybné od začátku do konce. Jsou to kusy, které vás skutečně přimějí uvěřit v lásku.

Obsah návodu

10. Řekni cokoli... (1989)

Režie: Cameron Crowe

Nějakým způsobem je ještě výjimečnější a působivější, když je vynikající romance současně skvělým příběhem o dospívání. Snad až příliš mnoho filmů o teenagerech zachází s mladými lidmi, jako by byli jen z poloviny tak inteligentní a empatičtí, jako ve skutečnosti jsou. Tak chytrý a milý film, jako je „Řekni cokoli…“ proto zázrak. Kritik Gene Siskel o něm prohlásil, že radost, kterou pocítil při jeho sledování…“ho přesvědčila, aby zůstal v práci, poté co ho sledování mizerné, duchovně odporné komedie Tonyho Danzy She’s Out of Control ve stejný den málem donutilo odejít.“

John Cusack a Ione Skye září ve vtipném a navíc uvěřitelném příběhu o středoškolském šprtovi, který se zamiluje do premiantky. Cameron má za sebou několik vážných kariérních přešlapů, ale jeho nejlepší filmy – jako Řekni cokoli, Jerry Maguire a Na pokraji slávy Famous – jsou tak dobré, jak jen americká kinematografie může být.

9. Všichni moji cizinci (2023)

Režie: Andrew Haigh

Andrew Haigh natáčí promyšleně rozvržené, dokonale propracované filmy i televizní seriály, které se pomalu stávají něčím mimořádným. Dokonalé filmy točil už dříve (opravdu), ale tímhle snímkem dosáhl doslova transcendence. V kritikou zbožňované nízké fantasy podává Andrew Scott nejlepší výkon své kariéry v roli Adama, osamělé a izolované duše, která se zamiluje do Harryho (Paul Mescal). Ten se pokouší smířit s duchy svých rodičů (Claire Foy a Jamie Bell).

Haigh přistupuje ke scéně prvního setkání dvou lidí s takovou pečlivostí a precizností, s jakou bylo natočeno snad jen finále Avengers: Endgame. Bezvadně procítěný scénář se snoubí s hudbou, osvětlením, střihem a hereckými výkony a vytváří tak vzácný druh filmu, který dává ještě větší smysl emocionálně než logicky. Říct o filmu Všichni jsme cizinci, že je emocionálně silný, ba dokonce vyčerpávající, je trochu jako říct, že Mořský svět je mokrý. Nikdy neuvidíte smutnější film; zanechává v člověku pocity a dozvuk, který možná nikdy nezmizí. Ale když je umění tak pronikavé a dobré – jakkoli je to vzácné -, dokáže léčit už jen tím, že prostě je.

8. Útěk z ráje (1932)

Režie: Ernst Lubitsch

Jeden z nejlepších a nejzábavnějších romantických filmů, jaké kdy byly natočeny, se málem stal obětí Haysova cenzurního kodexu. Hlavně z toho prostého důvodu, že je o milých zločincích, kteří za své činy nikdy nenesou žádné právní následky. Největší romantická komedie Ernsta Lubitsche (hedvábného „Lubitschova doteku“) se odehrává v době velké hospodářské krize a do značné míry spíš než o ní vypráví o dvou sexy kapsářích (Herbert Marshall a Miriam Hopkinsová). Ti se setkají v Benátkách a bláznivě se zamilují, než se zaměří na okouzlující pařížskou parfumérku madam Colet (Kay Francisová). Následuje milostný trojúhelník a nejrůznější chaotické situace.

Útěk z ráje (nebo taky Potíže v ráji) ubíhá tak pečlivě a zároveň tak svižně, tak sebejistě ve svém něžném pitvání slabostí. Jen těžko věřit, že filmové snímky byly někdy tak sofistikované. Na Marshalla, Hopkinse a Francise se nevzpomíná zrovna jako na velké hvězdy, ale jejich výkony právě v tomto kuse musí zůstat navždy zachovány. Útěk z ráje je opojným filmem o neokázalé, nekonečně slušné společenských smetánce a o tom, co se stane, když se otevře citům a přijme i vlastní zranitelnost.

7. Za zvuků hudby (1965)

Režie: Robert Wise

Ve své době nejvýdělečnější film všech dob (předstihl ho rozhodně méně romantický Kmotr), širokoúhlý hudební epos Roberta Wise je tak trvalým a často citovaným fenoménem, že je možná snadné zapomenout, jak silný a působivý milostný příběh se v něm vlastně odehrává. Na Oscara nominovaná Julie Andrews hraje spolu s Christopherem Plummerem v klasickém filmu, který překonává úspěšnou divadelní hru Rodgerse a Hammersteina o skutečné rodině Von Trappů.

Romantika filmu Za zvuků hudby krásně vyvrcholí kolem dvou hodin, kdy se Maria a Georg znovu shledají zpívají v altánku a strašidelnou píseň „Something Good“. Scéna končí ve chvíli, kdy se dohodnou, že se musí zeptat, zda děti souhlasí s jejich sňatkem. Tvrdý střih na Marii ve svatebních šatech za hřmění kostelních varhan, je prakticky komediální. Je to milé, je to vtipné, je to dojemné. Velkorozpočtový a celkově velkolepý snímek nezestárl ani o minutu.

6. Pochybná žena (1946)

Režie: Alfred Hitchcock

Ačkoli je největší milostný příběh Alfreda Hitchcocka známý především díky jiskřivé, emocionálně složité chemii mezi Cary Grantem a Ingrid Bergmanovou, je důležité si uvědomit, že tento film je hlavně o milostném trojúhelníku. Bergmanová podává v roli Alicie Hubermanové možná nejlepší výkon své bohaté kariéry. Dceru válečného zločince naverbuje temperamentní vládní agent, aby prokázala své vlastenectví prostřednictvím špionáže protivníka (Claude Rains), který ji vždy miloval. Oba muži jsou do Alicie bláznivě zamilovaní: Grantův Devlin je příšerný ve vyjadřování svých citů, alespoň zpočátku, a Rainsův Alexander zase nemůže být ve svých citech otevřenější. Bohužel je kromě svých autentických citů k ní také dost zlý.

Jedná se o tři mistrovské herecké výkony, které nestárnou, a Pochybná žena je jedním z nejvíc sexy filmů vůbec. Hlavně díky scéně na začátku filmu, kde si Hitchcock pohrál s byrokratickými pravidly cenzorů ohledně polibků na plátně.

5. Když Harry potkal Sally (1989)

Režie: Rob Reiner

Vtipná a skvěle zahraná nejoblíbenější romantická komedie všech dob s Billym Crystalem a Meg Ryanovou v rolích nepřátel, kteří se rádi nenávidí, alespoň zpočátku. Mohou být muži a ženy opravdu přátelé? To je ústřední otázka položená hned na začátku nejkultovnějšího scénáře Nory Ephronové.

Zhruba prvních 80 minut filmu Když Harry potkal Sally jsme vždy o krok napřed před Harrym i Sally. Pointou tu však není cíl, spíše sama cesta. I to má na svědomí skutečnost, že snímek patří b bez problémů k nejcitovanějším filmům všech dob. Největší hlášku filmu pronesla matka režiséra Roba Reinera, zesnulá Estelle Reinerová: „Dám si to, co ona.“

4. Kráska a zvíře (1991)

Režie: Gary Trousdale a Kirk Wise

Málokterý film, pokud vůbec nějaký, je tak nadčasový jako tento kousek z Disneyho kolekce klasiky. Pro některé diváky je právě tím nejlepším, co Disney vytvořil. Dva roky poté, co Malá mořská víla nadchla kritiky, vydělala peníze a odstartovala renesanci studia, se autorský tým Howard Ashman a Alan Menken vrátil s ještě bohatším a propracovanějším romantickým dramatem. To si bere mnoho vzorů z filmu La Belle et La Bête z roku 1946.

Tyto první a nejlepší filmy Disneyho renesance byly natočeny s opravdovou genialitou a invencí po všech stránkách. Stejně jako u Sněhurky a sedmi trpaslíků a Pinocchia ukazoval Disney, proč je největším jménem v zábavním průmyslu. Kráska a zvíře je potěšením pro děti, dospělí se mohou snadno dojmout romantickým příběhem, který je plný rozhodnutí a růstu. Jedná se o Disneyho největší milostný příběh z více než století filmové tvorby.

Arogantní mladý princ (Robby Benson) a jeho hradní služebnictvo propadnou kouzlu zlé čarodějnice. Ta ho ho promění v odporné Zvíře, dokud se nenaučí milovat a také být milován. Duchapřítomná, svéhlavá vesnická dívka Belle (Paige O’Hara) vstoupí do Zvířecího hradu poté, co uvězní jejího otce Maurice (Rex Everhart). S pomocí jeho kouzelného služebnictva, včetně matrónské paní Pottsové (Angela Lansbury), začne Belle vytahovat chladnokrevné Zvíře z jeho dlouhé izolace.

3. Casablanca (1942)

Režie: Michael Curtiz

Někdo by mohl namítat, že porota Oscarů se ne vždycky trefí do skutečné kvality. Málokdo si však zasloužil toto ocenění tak moc jako mdloby vyvolávající, vzrušující a citované válečné drama Michaela Curtize o milostném trojúhelníku v Maroku. Ingrid Bergmanová, Humphrey Bogart a Paul Henreid jsou v tomto přelomovém filmu, který získal také sošky za nejlepší režii a adaptovaný scénář, svými nejikoničtějšími postavami.

I po více než 80 letech je sledování Casablancy zatraceně zábavné. Už dávno se jedná o nejlepší a nejcitovanější film ze všech scénářů a svižný příběh neztratil nic ze své schopnosti zaujmout. Nejlepší na Casablance je, jak jsme hrdí na těžká rozhodnutí, která hrdinové činí, a to vše pro vyšší dobro.

2. Titanic (1997)

Režie: James Cameron

Sedmnáctiletá zchudlá šlechtična se na palubě luxusního parníku zamiluje do okouzlujícího, ale chudého umělce.

Byly doby, kdy úžasné a překvapivě úspěšné žánrové mistrovské dílo Jamese Camerona čelilo odporu. Všichni už jsme se přes to přenesli, že? Titanic je stejně tak jednoduchý a hluboký jako masivní a napínavý, je to dokonalý akční film, perfektní dobové drama a ta nejdojemnější romance, jakou jste kdy na plátně mohli vidět.

Cameronovou nejpodceňovanější kvalitou je jeho scénář. V Titaniku synchronizoval technicky bezchybnou, do značné míry historicky přesnou rekonstrukci nekonečně fascinující katastrofy s určujícím charakterovým obloukem sedmnáctileté dívky a dojemným milostným příběhem. Ten nabírá působivosti při hlubších a hlubších rozborech.

Kate Winsletová se před Titanicem objevila jen v menších filmech, ale její pomalu budovaný, nakonec spíše vulkanický výkon zde z ní vedle podmanivého Leonarda DiCapria udělal mezinárodní hvězdu. Titanic je legendární hollywoodský počin, který dostojí každému slovu svého humbuku.

1. Světla velkoměsta (1931)

Režie: Charlie Chaplin

Existuje nejlepší film všech dob? Pokud ano, jaký je nejlepší film všech dob? I když na první otázku existuje odpověď, je to sporné. Věrohodná odpověď na druhou zní: Světla velkoměsta, němá (nebo téměř němá) směs patosu, romantiky a frašky Charlieho Chaplina. Nejlepší film jeho kariéry. Ikonický filmař si zde zahrál i „Tuláka“, který se zamiluje do slepé květinářky v podání Virginie Cherrill.

Filmový kritik James Agee kdysi Chaplinovy výrazy beze slov v závěrečných okamžicích Světel velkoměsta označil za „nejlepší herecký výkon, jaký byl kdy na celuloid přenesen“. Velká část Světel velkoměsta je díky vtipu, fyzičce a oslnivým kaskadérským kouskům stále k popukání. Pokud vám závěr nezanechá slzu v oku, zkontrolujte si puls.

Dále si přečtěte:

Love Island online zdarma

Love Island – online zdarma

Love Island 2023 opět přináší lásku, vášeň a nečekané zvraty! Noví účastníci z Česka i Slovenska míří do luxusní vily na ostrově Gran Canaria, kde doufají, že najdou ideálního partnera a lásku svého života. Kdo

Přečíst »
zmizeni-the-vanishing

10 filmů, které se v polovině stanou hororem

Hororový žánr poskytuje divákům adrenalinové zážitky a nabízí bezpečný způsob, jak se v pohodlí domova postavit svým strachům. Mohou se jich tak zbavit, pochopit je a současně se i pobavit. Je proto velmi oblíben a

Přečíst »
Mozaika online zdarma

Mozaika – online zdarma

Čtyřem dětem se životy převrátí naruby, když se jejich rodiče po čtyřiceti letech společného života rozhodnou rozvést. Jeden druhého už mají plné zuby a touží žít každý po svém. Než se ale definitivně rozejdou, pustí

Přečíst »

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*